null Beeld

10 dingen die je kunt doen om aardiger te zijn voor jezelf

Niet alles loopt altijd volgens plan en iedereen maakt wel eens fouten. Dat is geen reden om jezelf daar steeds op af te rekenen. Het kan zeker geen kwaad om jezelf eens te prijzen voor wat er wél goed gaat.

Mandy Eendragt

Hieronder staan 10 manieren om aardiger tegen jezelf te zijn.

1. Begin je dag positief

Zeg bijvoorbeeld hardop een paar krachtige zinnen tijdens het klaarmaken van het ontbijt. Gebruik uitspraken als ''Ik ben sterk'' of ''Ik ben in staat om...'' Herhaal de zinnen een paar keer. Het klinkt gek, maar je zult al snel merken dat je meer in jezelf gaat geloven en positiever wordt.

2. Trakteer jezelf op een dagje uit

Ga lekker op een date met jezelf, zoals spiritueel vlogger Manon doet in de video. Doe iets waar jij je goed bij voelt, of het nou lekker sporten, winkelen of een meditatieles is. Probeer het vooraf te plannen. Je bent namelijk gelukkiger als je ergens naar uit kunt kijken.

3. Even een momentje alleen zijn

Alleen zijn hoeft niet meteen te betekenen dat je eenzaam bent. Het is heel goed voor je eigen geluk om een moment voor jezelf te creëren. Dat kan je creatiever en productiever maken en je helpen om helemaal tot rust te komen. Tijd dus om te genieten van je eigen gezelschap.

4. Zeg vaker nee

Het is maar een drieletterwoord, maar toch hebben veel mensen moeite om nee te zeggen. Toch is het belangrijk om, in elk geval regelmatig, je eigen behoeften prioriteit te geven. Dan is een beleefd 'nee, dank je' of: 'een andere keer graag' een uitkomst.

5. Probeer Loving-kindness meditatie

Deze specifieke vorm van meditatie is gericht op het vormen van compassie. Het verbetert de emotionele intelligentie en vermindert de reactie op stress. Wie wil dat nou niet?

6. Schrijf aan het eind van de dag je prestaties op

Doe je to-do-lijst weg en vervang die voor een gedaan-lijst. Het kan zijn dat je een deadline hebt gehaald voor werk of dat je tijd hebt gemaakt om naar de sportschool te gaan. Wat het ook is, schrijf het op. Als je je richt op het positieve, heb je geen tijd meer voor het negatieve.

7. Wees lief voor iemand anders

Koop eens een kopje koffie voor iemand, doneer aan een goed doel of bereid een heerlijke maaltijd voor een geliefde. Generositeit maakt je gelukkiger en vriendelijker.

8. Praat tegen jezelf zoals je tegen vrienden praat

Een vriend noem je toch ook geen mislukkeling, dom of dik? Dus wees wat aardiger tegen jezelf. Positieve gesprekken met jezelf zijn krachtig. Hoe meer je leert om jezelf te waarderen, hoe gelukkiger je zal zijn. Zelfacceptatie is de sleutel tot een gelukkiger leven.

9. Kijk in de spiegel en geef jezelf een compliment

Je hersenen hebben de gewoonte om te peinzen over de negatieve dingen, net als die bad hairday van laatst. Newsflash: jij bent niet die reflectie. Het is niet de bedoeling om voor de spiegel te staan en alle positieve dingen die je ziet uit te kramen, maar geef jezelf een écht compliment over iets dat je van buiten niet kunt zien. Ben je een goede vriend? Of een goede luisteraar? Dat zijn de kwaliteiten die er écht toe doen.

10. Ga op tijd naar bed

Slaaptekort heeft een negatief effect op je immuunsysteem. Houd daarom een regelmatig slaappatroon aan. Je zult zien hoe dat je goed doet.

LEES OOK:

Bron: Huffingtonpost. Beeld: Shutterstock

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden