null Beeld

10 ideeën met seizoensgroente: bloemkool

Bloemkool is hip! In Amerika is het een superfood vanwege de vitamine c, k en b. Probeer eens een hele bloemkool te roosteren in de over! Dat ziet er fantastisch uit en is erg lekker. Maart er zijn meer ideeen met een bloemkool.

1. Minitaartjes met pittige cheddarkaas (6 stuks)

Engelse cheddarkaas geeft de taartjes een pittige smaak. Maar met onze eigen boeren-Goudse smaakt hij ook heerlijk.

Nodig: 1 bloemkool, in kleine roosjes, zout, peper, 6 plakjes diepvriesbladerdeeg, ontdooid, 125 g geraspte cheddarkaas of licht belegen boerenkaas, 1½-2 dl slagroom, 2 eieren, 1 eidooier, 1 tl tijmblaadjes & 6 vormpjes.

Zo maak je het

Kook de bloemkool circa 1 min., laat goed uitlekken. Rol elk plakje deeg iets uit en bekleed hiermee 6 ingevette taartvormpjes van 8-9 cm doorsnede. Leg een laagje bloemkool op de deegbodems en bestrooi met peper. Leg hierop een laagje kaas (circa 75 g) en daarop weer een laagje bloemkool. Meng slagroom, eieren, eidooier, 50 g kaas en tijm en schenk dit in de vormpjes. Bak de taartjes 30-40 min. in het midden van een voorverwarmde oven op 200°C. Bereiden: circa 20 min. Oventijd: 30-40 min. Circa 490 kcal p.st.

2. Bloemkoolsoep met bacon (6 personen)

null Beeld

Bak 3 fijngesneden sjalotjes 5 min. op zacht vuur in 35 g boter. Warm 750 g bloemkoolroosjes even mee. Voeg 1 takje tijm, 7½ dl kippenbouillon en 4 dl volle melk toe en kook 15-20 min. op zacht vuur. Verwijder de tijm en pureer de soep. Breng op smaak met zout en peper. Serveer met een lepeltje zalmeitjes en een plak krokant gebakken bakbacon. Bereiden: circa 30 min. Circa 190 kcal p.p.

3. Roergebakken bloemkool (voor 4 pers)

Roerbak 600 g bloemkoolroosjes 3-5 min. in 3 el olijfolie. Voeg 1-2 dl groentebouillon toe en kook circa 2 min. tot de bloemkool gaar is. Breng op smaak met zout, peper en 2-3 el fijngesneden bladpeterselie. Rooster 50 g geschaafde amandelen goudgeel in een droge koekenpan en strooi deze over de bloemkool. Bereiden: circa 20 min. Circa 195 kcal p.p.

4. Salade met geroosterde pancetta (voor 4 pers)

null Beeld

Nodig: 1 bloemkool, in roosjes, 200 g dun gesneden pancetta of ontbijtspek, in repen, 6 el olijfolie, ½ ciabatta, in stukjes, 2 teentjes knoflook, geperst, handvol spinazie, handvol rucola, 1 krop rode sla, in partjes, 1 el (sherry)azijn en 3-4 el fijngesneden bladpeterselie.

Zo maak je het

Meng bloemkool, pancetta en 2 el olijfolie in een braadslede. Rooster dit circa 15 min. in een voorverwarmde oven op 200°C. Meng brood, knoflook en 2 el olijfolie en schep dit door het bloemkoolmengsel. Rooster nogmaals circa 10 min. Meng spinazie, rucola en rode sla met het bloemkoolmengsel. Roer een dressing van 2 el olie, azijn, zout, peper en peterselie en meng dit met de salade. Bereiden: circa 15 min. Oventijd: circa 25 min. Circa 480 kcal p.p.

5. carpaccio met veldsla en kruiden (4 pers)

Verdeel 1 in flinterdunne plakjes gesneden kleine bloemkool over 4 borden. Meng een flinke hand veldsla met 4 el fijngesneden kruiden (bieslook en bladpeterselie) en verdeel dit over de bloemkool. Serveer met een dressing van het sap van 1 limoen, ½-1 tl geraspte mierikswortel (potje), zout, peper en 3-4 el olijfolie. Bereiden: circa 20 min. Circa 140 kcal p.p.

6. lekker met een sausje (4 pers)

Kook 750 g bloemkoolroosjes in 2-4 min. beetgaar. Laat uitlekken. Verwarm 45 g boter, roer er 40 g bloem door en verwarm dit 2 min. Roer er 4-5 dl volle melk door tot een gladde saus. Laat de saus 5-6 min. zachtjes koken. Roer er dan 3 el lobbig geklopte slagroom door en breng op smaak met zout, peper en geraspte nootmuskaat. Serveer de saus over de bloemkool. Bereiden: circa 20 min. Circa 260 kcal p.p.

7. Bloemkoolstamppot met zalm (4 pers)

null Beeld

Nodig: 600 g aardappelen, geschild, 600 g bloemkoolroosjes, 65 g boter, ½-1½ dl hete volle melk, zout, peper, nootmuskaat, 4 zalmfilets à ca. 125 g en sap van ½ limoen.

Zo maak je het

Kook de aardappelen in circa 25 min. gaar. Kook de bloemkool de laatste 6-8 min. mee. Giet aardappelen en bloemkool af en pureer ze samen. Roer er 40 g boter en de melk door en breng op smaak met zout, peper en nootmuskaat. Bestrooi de zalm met zout en peper en bak de vis 2-4 min. op zacht vuur in 25 g boter. Keer de vis halverwege. Druppel er wat limoensap over en serveer met kruidenolie*. Bereiden: circa 35 min. Circa 650 kcal p.p. (met 1 el kruidenolie).

* Kruidenolie: doe 4 el fijngesneden kruiden (bladpeterselie, kervel, bieslook en dragon) in een keukenmachine. Verwarm 1 dl olijfolie met 3 el arachideolie en schenk de olie op de kruiden. Draai alles tot een gladde saus. Wrijf de olie door een zeef. De kruidenolie kan 2 weken in de koelkast worden bewaard.

8. Tempura met salsa verde (4-6 pers)

Let op dat het deegjasje niet te dik wordt, een krokant dun laagje is het lekkerst. Maak volgens de gebruiksaanwijzing een glad beslag van 150 g tempurameel. Haal een in roosjes gesneden bloemkool door het beslag. Laat het te veel aan beslag eraf lopen en frituur de bloemkool 2-4 min. in hete frituurolie op 170°C. Serveer met salsa verde**.

** Salsa verde (4-6 pers)

Meng 2 fijngesneden sjalotjes met 12 el fijngesneden kruiden (bladpeterselie, koriander, kervel, tijm, dragon, rucola en marjolein), 1 el geraspte citroenschil, 1 geperst teentje knoflook, 2 el fijngesneden kappertjes, ½ fijngesneden rode peper, 2-3 tl rijstazijn, circa 1½ dl olijfolie en wat zout en peper. Bereiden: circa 25 min. Circa 375 kcal p.p. (met 2 el saus).

9. Bloemkoolmousse (8 pers)

Bak 400 g bloemkoolroosjes 2-3 min. op zacht vuur in 30 g boter. Voeg 1-1¼ dl slagroom en wat zout en peper toe, laat 5-7 min. zachtjes koken tot de bloemkool gaar is. Pureer de bloemkool met het vocht en wat zout en peper. Serveer in glaasjes met geroosterd brood. Bereiden: circa 15 min. Circa 95 kcal p.p.

10. Bloemkoolgratin (4 pers)

null Beeld

Bloemkool en kaas zijn een smaakvolle combinatie. Nodig: 1 grote bloemkool, in roosjes, zout, peper, 5 dl volle melk, 1 kleine ui, gehalveerd, 4 kruidnagels, 1 blaadje laurier, 30 g boter, 30 g bloem, 2 tl grove mosterd, 150 g geraspte belegen boerenkaas

Zo maak je het

Kook de bloemkool 1-2 min. Laat uitlekken. Breng de melk met ui, kruidnagels en laurier aan de kook. Laat dit van het vuur af 20 min. trekken. Zeef het melkmengsel. Verwarm de boter. Roer de bloem erdoor en verwarm dit vervolgens 2 min. Roer de melk erdoor tot een gladde saus ontstaat.Laat het 2 min. zachtjes koken en breng op smaak met zout, peper, mosterd en 75 g kaas. Leg de bloemkool in een ovenschaal, schenk de saus erover en bestrooi met 75 g kaas. Gratineer 15-20 min. in een voorverwarmde oven op 225ºC. Bereiden: circa 30 min. Oventijd: 15-20 min. Circa 350 kcal p.p. bloem kool

Productie en receptuur: Marlies Batelaan. Fotografie: Peter Kooijman.

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden