null Beeld

10 tips om langer jong te blijven: “50-jarigen die mediteren blijken dezelfde hoeveelheid grijze massa te hebben als 25-jarigen”

Ook zonder prikken of snijden valt er heel wat te doen om veroudering buiten de deur te houden. Tien slimme tips om langer jong te blijven.

1. Jong denken en voelen

Om met een leuke deur in huis te vallen: wie zich jonger vóelt, ís ook jonger. Dat klinkt gek, maar het is wetenschappelijk aangetoond. Onderzoek laat zien dat de hersenen van mensen die zich jonger voelen minder snel verouderen. Wie zich ondanks het verstrijken der jaren immer 40 voelt, is dus heel gezond. Dit is ook aan te leren. Door positief te blijven en door jong te denken en te doen, kan de fysieke en mentale leeftijd daadwerkelijk naar beneden worden gebracht. Dat lukt bijvoorbeeld door gedachten en woorden te beïnvloeden. Door niet te denken: ik ben veel te oud om te gaan hardlopen, maar: ik ben jong, dus ik kan dit. Door die techniek keer op keer toe te passen, ook met mentale uitdagingen, gaan de hersenen het echt geloven.

2. Crèmes die wél werken

Hoeveel anti-agingserums en crèmes met mooie beloftes er ook zijn, er zijn er maar weinig die zorgen dat de huid daadwerkelijk jonger oogt. Toch zijn er stoffen waarvan bewezen is dat ze de ‘tekenen van het ouder worden’ verminderen. Als eerste is dat tretinoïne oftewel vitamine A-zuur. Het verhoogt de collageenproductie, helpt poriën kleiner te maken en bevordert de celvernieuwing. Nu niet meteen naar een drogist of parfumerie rennen, want vitamine A-zuur is alleen op recept verkrijgbaar. Mocht de huisarts geen recept voor een crème willen uitschrijven, dan kan een cosmetisch arts misschien helpen. Let op: in het begin kan de huid rood, gevoelig en schilferig worden. Bouw het gebruik langzaam op, begin bijvoorbeeld met twee keer per week een dun laagje met de laagste dosering (0,02%). Is de huid eenmaal gewend, dan is een iets dikkere laag en hogere concentratie mogelijk.

Van vitamine C (ascorbinezuur) is aangetoond dat het de huid beschermt, de collageenaanmaak stimuleert en pigmentvlekken vermindert. Het probleem is alleen dat pure vitamine C niet tegen vocht, licht en zuurstof kan en daardoor snel bederft. Daarom worden er in crèmes en serums afgeleide stoffen gebruikt die beter houdbaar zijn, zoals ethylascorbinezuur, sodiumascorbylfosfaat, ascorbyltetra-isopalmitate en magnesiumascorbyl-fosfaat. Vitamine C werkt alleen in hoge concentraties (ten minste 4%). Raadpleeg de ingrediëntenlijst om

erachter te komen of er voldoende van in een product zit. De stof moet bovenaan vermeld staan, of in elk geval terug te vinden zijn in het eerste gedeelte van de ingrediëntenlijst.

3. Net zo scherp als vroeger

Dat meditatie voor minder stress zorgt en de kans op depressie en slapeloosheid kan verminderen, is bekend. Maar onderzoek van Amerikaanse neurowetenschappers van de Harvard Medical School* laat zien dat meditatie ook letterlijk het brein kan veranderen. 50-jarigen die mediteren, blijken dezelfde hoeveelheid grijze massa te hebben als 25-jarigen. De verandering van de hersenen door meditatie zorgt er met name voor dat je beter kunt onthouden, leren en herkennen. De deelnemers aan dit onderzoek mediteerden 30

minuten per dag, maar ook 15 tot 20 minuten per dag kan al duidelijk positieve resultaten opleveren.

Bron: hms.harvard.edu/news

4. Houd die rug recht

De rug begint vanaf ons 40e al krom te trekken, en dat ziet er ‘oud’ uit. Gelukkig kan het kromtrekken met simpele oefeningen uitgesteld en zelfs voorkomen worden. Deze oefening is heel effectief: ga met de rug tegen een muur staan, de voeten iets van de muur af, minstens een voetbreedte uit elkaar, zonder de knieën te overstrekken. Belangrijk is nu om billen, rug en hoofd tegen de muur te houden. Breng de armen omhoog tot naast de oren en tik met de handen de muur aan. Houd 10 seconden vast. Let op dat de onderrug niet holler wordt. De natuurlijke holling in de onderrug mag er wel zijn.

5. SPF als belangrijk wapen

Het smeren met een goede zonnebrandcrème levert echt veel op. Behalve dat het beschermt tegen huidaandoeningen is het de beste anti-agingcrème die er bestaat. Een onderzoek van het Queensland Institute of Medical Research* in Australië onder ruim 900 mensen tot 55 jaar laat zien dat wie dagelijks een zonnebrandcrème (tegen zowel uv A-

als uv B-straling) gebruikte, na 4,5 jaar een huid had die 24% jonger was dan die van mensen die alleen af en toe zo’n crème gebruikten.

* Bron: acpjournals.org.

6. Kauwen tegen botafbraak

Verslapping van de huid, afname van collageen-aanmaak, minder vetweefsel in het gezicht: het draagt allemaal bij aan de veroudering van het gezicht. Maar de belangrijkste oorzaak: botafbraak, oftewel botresorptie. Veel is er niet tegen te doen, maar goed kauwen (kauwgum!) kan helpen. Beweging is goed voor alle botten en spieren in het lichaam, dus ook voor de botten in het gezicht. Dat betekent naast goed kauwen ook veel lachen, de lippen bewegen en de mimiek gebruiken. Ook zinvol: zorg voor de inname van voldoende calcium en vitamine D. En voorkom parodontitis, want door tandvleesontsteking gaat de kwaliteit van het bot sneller achteruit. Goed tandenpoetsen dus.

7. Balansoefeningen

Om fit en energiek te blijven is sporten heel goed, maar balansoefeningen zijn minstens zo belangrijk – zeker als we ouder worden. De mate waarin je je evenwicht kunt houden zegt iets over je biologische leeftijd. Niet voor niets adviseert de Nederlandse Gezondheidsraad om naast 150 minuten per week matig intensieve inspanning ook spier- en botversterkende oefeningen te doen in combinatie met balansoefeningen. Balans kun je heel goed trainen, waardoor je langer vitaal blijft. Een steengoede oefening om tussendoor te doen: ga op één been staan en maak een aantal kniebuigingen, liefst met de handen op de rug of met gesloten ogen. En: trek sokken en schoenen voortaan aan zonder tegen een muur te leunen of te gaan zitten. Hetzelfde geldt voor het afdrogen van de tenen na het douchen. Steun zoeken kan altijd nog.

8. Energie voor de huid

Geen zin in fillers, botox of een facelift? Er worden steeds meer behandelingen ontwikkeld die veel voor de huid kunnen doen zonder dat er een naald of mes aan te pas komt, bijvoorbeeld met behulp van laser, ultrasound of radiofrequentie. Er wordt dan gebruikgemaakt van zogenoemde Energy Based Devices: door contact met de huid vindt energieoverdracht plaats met als doel de huid strakker, steviger en egaler te maken. Apparaten die op de bovenste huidlagen werken, bijvoorbeeld met lasers en plasmatherapie, kunnen zorgen voor een egalere huid, vermindering van fijne lijntjes en pigmentvlekken. Methoden die diepere huidlagen bereiken, zoals ultrasound en radiofrequentie, zorgen voor huidversteviging en ze stimuleren de collageenaanmaak. De huid blijft er absoluut langer mooi door. Een nadeel van deze behandelingen is dat ze prijzig zijn – helemaal omdat veel behandelingen herhaald moeten worden.

9. Bewegen verjongt

We weten het allemaal: sporten en bewegen is goed voor het immuunsysteem, het slaappatroon, de conditie, het energieniveau en ga zo maar door. Maar sporten maakt de cellen ook jonger, ontdekten Amerikaanse onderzoekers van de Brigham Young-universiteit*. Zij volgden jarenlang bijna 6000 mensen om te kijken in hoeverre sporten de lengte van de telomeren beïnvloedt. Telomeren zijn de uiteinden van chromosomen. Hoe korter de telomeren, hoe ouder de cel. En inderdaad: sporters hadden langere telomeren dan niet-sporters. Het ging hier om 30 tot 40 minuten intensief trainen (flink doorfietsen, joggen) per week. Minder vaak of minder intensief sporten bleek ook de telomeren te beïnvloeden, maar in mindere mate.

10.Hallo buurman!

Het is een van de belangrijkste voorspellers van de mate waarin iemand veroudert: het onderhouden van sociale contacten. Vrienden houden ons jong – niet alleen mentaal, maar ook fysiek. Er zijn talloze onderzoeken gedaan waaruit blijkt dat mensen die geen of een kleine sociale kring om zich heen hebben meer risico lopen op het ontwikkelen van geheugenverlies, hart- en vaatziekten en overgewicht. Mensen met nauwelijks sociale contacten hebben tot 30% kans om eerder te overlijden dan mensen met veel sociale contacten. Goed om te weten: het gaat niet alleen om goede vrienden en familie, maar ook om oppervlakkige contacten, bijvoorbeeld met mensen op straat of in een winkel. Weleens een gesprekje aangeknoopt met de vrouw die altijd de postpakketten bezorgt, of de man die langsloopt met zijn hond? Doen, het houdt jong!

’n Beetje Leuk Ouder Worden

Via blogs en vlogs op blow.nl zoekt journalist Wies Verbeek uit hoe je zo lang mogelijk fit en vitaal kunt blijven. Ook maakte ze samen met presentator Jaap Jongbloed de podcast Jong bloed over een gezond, gelukkig en lang leven.

Tekst: Wies Verbeek. Beeld: iStock.

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden