null Beeld

10x de beste groenten en fruit om gehydrateerd te blijven met dit warme weer

Met deze zomerse temperaturen is het belangrijk dat je goed gehydrateerd blijft. Ben jij niet zo van het water drinken? Dan krijg je dankzij deze 10 vruchten en groenten tóch nog voldoende vocht binnen.

Erandi Godinez

En ook niet onbelangrijk: ze zijn ook nog eens goed voor je lijn.

1. Komkommer

Als het gaat om het watergehalte, staat komkommer met stip op nummer 1. Komkommer bestaat voor maar liefst 96,7% uit water, waardoor het dé perfecte groente is voor een warme zomerdag. Voeg 'm toe aan een lekkere salade of dip 'm in de hummus.

2. IJsbergsla

Hoewel spinazie en Romeinse sla erg gezond zijn, bevatten ze niet heel veel water. IJsbergsla daarentegen wel: deze sla bestaat voor maar liefst 95,6% uit water en is dus ideaal met deze warme temperaturen.

3. Selderij

Selderij is niet alleen heel lekker, maar ook nog eens supergezond. Het bestaat voor maar liefst 95,4% uit water, bevat weinig calorieën en heel veel vezels. Daarnaast bevat het ook nog eens foliumzuur en vitamine A, C en K. Mocht je last hebben van zure reflex, dan is selderij je grote vriend.

4. Radijzen

Dankzij de pittige-zoete smaak zijn radijzen heerlijk in een zomerse salade. Het watergehalte van deze groente is 95,3% en daarnaast zitten ze ook nog eens boordevol antioxidanten. Een echte aanrader dus.

5. Tomaten

Tomaten bestaan voor maar liefst 94,5% uit water en zijn ook nog eens hartstikke veelzijdig: ze zijn lekker in een salade, op een broodje of in een ovenschotel. Deze groente mag dan ook niet ontbreken in je koelkast.

6. Watermeloen

De naam verklapt het natuurlijk al, watermeloenen bestaan voor maar liefst 91,5% uit water. Daarnaast bevatten ze ook nog eens lycopeen, een kankerbestrijdende antioxidant die in rode groenten en fruit zit. Watermeloen is heerlijk in een salade met feta, munt en rode ui of gewoon zo uit het handje.

7. Stervrucht

Weleens van een stervrucht gehoord? Dit is een tropische vruchtensoort die voor maar liefst 91,4% uit water bestaat. De vrucht heeft een sappige textuur die een beetje lijkt op een ananas en is heerlijk in een fruitsalade of cocktail. Mooi meegenomen: stervruchten bevatten epicatechine, een antioxidant die een gunstig effect heeft op je hart.

8. Aardbeien

Met een watergehalte van maar liefst 91% zijn aardbeien het perfecte tussendoortje op een zomerse dag. Eet ze gewoon lekker los uit het handje of voeg ze toe aan je bakje yoghurt of smoothie.

9. Pompelmoes

Deze citrusvrucht is niet heel bekend, maar dat maakt ‘m niet minder lekker. Pompelmoes bestaat voor maar liefst 90,5% uit water en helpt ook nog eens om je cholesterol te verlagen. Daarnaast zou het eten van deze vrucht je helpen om gewicht te verliezen. Genoeg reden dus om het te eten.

10. Babywortels

Het watergehalte van babywortels is 90,4%, ze bestaan dan ook uit net iets meer water dan normale grote wortels. Daarnaast zijn ze ook nog eens makkelijker mee te nemen als snack met wat hummus.

En ook de sinaasappel is een lekker tussendoortje, zéker als je 'm zo meeneemt:

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Goedgevoel.be. Beeld: iStock

null Beeld

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden