null Beeld

17 dingen die je kunt eten voor een lang en gelukkig leven

Op een dieet van hamburgers, pizza en friet (of is het nou patat?) word je waarschijnlijk niet heel oud. Maar wat moet je dan wel eten voor een lang en bovenal gelukkig leven?

Susan Dalstra

We zetten 17 voedingsmiddelen op een rij waarmee je de kans om 100 te worden misschien net wat groter maakt.

  • Pure chocolaDit lekkers zit vol flavonoïden en antioxidanten, 2 dingen die de kans op ontstekingen en bloedpropjes verkleinen. Ontstekingen worden vaak gelinkt aan leeftijdsgerelateerde ziektes, dus reden te meer om nog een stukje te nemen.
  • BroccoliNiet zo lekker als chocola, maar wel minstens zo gezond. Kruisbloemige groenten zoals broccoli bevatten stofjes als sulforafaan – een sterk antioxidant dat kanker zou helpen voorkomen. Uit onderzoek blijkt ook dat broccoli-eters langer leven dan mensen die nooit zo'n stronk aanraken.
  • NotenEen klein handje noten per dag kan je leven al verlengen, zo stelt onderzoek. Mensen die regelmatig op een nootje knabbelen lopen een minder groot risico op diabetes en kanker.
  • Rode bietenWe zeiden het al: als je oud wilt worden is het zaak om ontstekingen zoveel mogelijk te voorkomen. In rode biet zit betaïne, een ontstekingsremmende stof.
  • TomatenDe tomaat wordt al heel lang gelinkt aan een goede gezondheid. Het verlaagt het risico op bepaalde soorten kanker, hartklachten en osteoporose. Bovendien zitten tomaten bomvol vitamine C en het antioxidant lycopeen. Lycopeen beschermt je overigens ook van binnenuit tegen de schadelijke straling van de zon.
  • Rood fruitBlauwe bessen en aardbeien zijn niet alleen lekker zoet, maar bezitten ook nog eens veel antioxidanten die ouderdomskwaaltjes tegengaan. Blauwe bessen bevatten daarnaast een antioxidant genaamd anthocyaan, dat je hersenen en spierfunctie ondersteunt.
  • OlijfolieHet mediterrane dieet staat bekend als een van de beste diëten die je kunt volgen. Olijfolie is de grote ster van dit voedingspatroon. De goede vetten hierin gaan de strijd aan met het afnemen van je denkvermogen als je ouder wordt.
  • ZalmOf je het nou het liefst in een rolletje sushi of op een broodje eet: zalm is goed voor je. De vis zit vol omega 3-vetzuren die je denkvermogen sterk houden en ontstekingen voorkomen.
  • Cranberry'sZe helpen niet alleen tegen blaasontsteking; deze kleine rode besjes zouden ook nog eens je leven kunnen verlengen. Uit een onderzoek bleek dat een mix van cranberry en oregano fruitvliegjes langer in leven hield. De onderzoekers zijn ervan overtuigd dat dit mengsel op mensen een soortgelijk effect heeft.
  • Pittig etenGoed nieuws als je niet terugdeinst voor een beetje pittig: Chinees onderzoek wijst uit dat het eten van pittige kruiden zoals rode peper je leven kan verlengen. Mensen die pittig eten, lopen volgens de onderzoekers een verminderd risico om te overlijden aan kanker of een hartziekte.
  • Groene theeProbeer je earl grey eens te vervangen door groene thee. Daarin zitten catechines die je hart beschermen. Japanse onderzoekers concludeerden dat, ook al drink je maar een kopje groene thee per dag, je risico op een hartziekte of beroerte al vermindert.
  • KnoflookEigenlijk wordt elke hartige maaltijd net iets lekkerder met knoflook. Nog een reden voor een extra teentje: knoflook zit vol antioxidanten en zou in staat zijn om je bloeddruk te reguleren.
  • SpinaziePopeye heeft gelijk: van spinazie word je sterk. Elke dag spinazie of een andere groene bladgroente eten houdt je hersenen scherp. Dat zou te danken zijn aan het hoge gehalte vitamine K.
  • AvocadoAls er één groente is die de afgelopen jaar aan populariteit heeft gewonnen, is het de avocado wel. En terecht. Het zit vol goede vetten en zou zelfs helpen tegen stress en bepaalde typen kanker tegengaan.
  • AppelsDe goeie ouwe appel is een prima bron van antioxidanten. Eet hem wel met schil en al, want daar zitten de meeste voedingsstoffen in. In appels zitten ook vezels, wat weer goed is voor je spijsvertering en hartziekten kan helpen voorkomen.
  • Groene aspergesIn groene asperges zit glutathion, ook wel bekend als de moeder van alle antioxidanten. Het kan je risico op hartziekten, dementie en kanker beperken. Verder zit er foliumzuur in, wat je hersenen gezond houdt.
  • Kimchi en zuurkoolDe probiotica in gefermenteerd voedsel zoals zuurkool, kimchi en yoghurt kan de symptomen van angst en depressie doen afnemen. Kimchi bevat ook nog eens knoflook, waardoor je die antioxidanten ook nog eens meepakt.

BEKIJK OOK DEZE VIDEO:

Heb je je fruitschaal gevuld met appels en tomaten? Zo voorkom je dat er fruitvliegjes op af komen.

LEES OOK:

De beste artikelen van Libelle ontvangen in je mailbox? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Bron: Huffington Post. Beeld: iStock

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden