null Beeld

3x broodje gezond (maar dan anders)

Nog geen inspiratie voor de lunch (of een tussendoortje)? Een broodje gezond is altijd goed en niet ingewikkeld om te maken. Hier vind je 3 originele recepten. Probeer ze snel uit!

Online redactie Libelle

Met pompoen
Bereidingstijd: 5 min. KCAL 185

Voor 1 persoon

100 g pompoen, in blokjes & gekookt • mespunt komijnzaadjes • ½ el tahin • 1 snee desembrood, geroosterd • klein stukje rauwe pompoen • pluk tuinkers

Pureer de pompoen met het komijnzaad en de tahin tot een grove puree. Breng op smaak met zout en peper. Bestrijk het brood hiermee en schaaf er wat plakjes rauwe pompoen op. Garneer met tuinkers en eventueel wat pistachenootjes.

Met biet
Bereidingstijd: 5 min. KCAL 399

Voor 1 persoon

1 gekookte biet • 3 walnoten, grof gehakt • 1 tl komijnzaadjes • 1 tl sinaasappelschil • 1 el olijfolie extra vergine • 2 el hüttenkäse • 1 snee zuurdesem brood, geroosterd • 1 el (bieten)kiemen

Pureer het bietje met de walnoot, komijn, sinaasappelschil en olijfolie tot een spread. Breng op smaak met peper en zout. Bestrijk het brood met de hüttenkäse en schep de bietenpuree erop. Garneer met de kiemen.

Met bloemkool
Bereidingstijd: 10 min. KCAL 296

Voor 1 persoon

100 g bloemkool, in kleine roosjes • 1 el olijfolie • ½ el rozemarijn • 1 snee zuurdesembrood, geroosterd • 2 el ricotta • 3 taggiasche olijven, gehalveerd • 4 kerstomaatjes

Roerbak de bloemkool in de olijfolie met de rozemarijn in 5 minuten knapperig. Breng op smaak met peper en zout. Bestrijk het brood met de ricotta en schep hierop de bloemkool. Garneer met de olijven en tomaatjes.

Tekst: Jacqueline Petrowski. Fotografie: Erik van Lokven. Productie & styling: Cyn Ferdinandus

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden