null Beeld

5 herkenbare dingen die je ’s nachts uit je slaap houden

Lig jij 's nachts ook regelmatig te woelen? Dan zijn deze 5 situaties vast heel herkenbaar voor je...

Online redactie Libelle

1. Een snurkende partner

Leg jij je lieftallige echtgenoot altijd op zijn zij als hij weer eens hard aan het snurken (lees: zagen) is? Dat heeft helemaal geen zin, zegt expert Olivier Tielemans. De snurkspecialist vertelde aan LINDAnieuws dat er met enige regelmaat stellen langskomen in zijn kliniek die ernstige relatieproblemen hebben, omdat een van hen snurkt. Kort gezegd is de oplossing voor snurken gezonder leven, aangezien het vaak gepaard gaat met te zwaar zijn, te veel alcohol drinken en roken. Natuurlijk is het niet zo zwart-wit en is het advies bij ernstig snurken dan ook om een kliniek te bezoeken.

2. Vechten om de lakens

Ook het in beslag nemen van de lakens is een grote irritatie tussen bedpartners. Uit Brits onderzoek blijkt zelfs dat dit de grootste ergernis in bed is. In de warme

zomermaanden natuurlijk geen groot punt, maar als het buiten vriest dat het kraakt, word je niet blij van een man die je dubbele dekbed van je steelt. En hoe bescherm je je lichaam zonder laken tegen die irritante muggen?

3. Een onrustig slapende partner

Een actief type in bed is misschien aantrekkelijk tijdens de seks, maar als je wilt slapen kan het behoorlijk vervelend zijn. Sommige mensen zijn zelfs zulke onrustige slapers, dat ze hun bedpartner naar de rand rollen of zelfs het matras af duwen. Resultaat: je wordt woest uit je droom gerukt en komt niet meer in slaap. Er ook zijn genoeg verhalen van mensen die hier blauwe plekken aan overhouden.

4. Nare luchtjes in bed

Bovengenoemde irritaties zijn van toepassing op zowel heren als dames. Maar bij winderigheid denken we toch eerder aan mannen dan aan vrouwen. Vooral tijdens

broeierige nachten zijn vieze luchtjes niet te harden.

5. De telefoon die maar blijft lonken...

Eentje die vooral de afgelopen jaren de kop opsteekt, is het gebruik van smartphones, tablets en laptops in bed. Zoals je ongetwijfeld al weleens gehoord hebt, is het goed om een half uur voordat je gaat slapen niet meer op je scherm te kijken. Ook handig: op de meeste telefoons zit een functie waarmee je het licht van het scherm kunt

‘verzachten’.

BEKIJK OOK:

Slaap je slecht? Astronauten weten hoe dat komt...

LEES OOK:

Tekst: Sofie Smulders. Bronnen: Lindanieuws, Gezondheidsnet & Ze.nl. Beeld: iStock

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden