null Beeld

5x zo krijg je minder snel trek na het ontbijt

Heb jij na het eten van je ontbijtje 's ochtends ook al snel weer honger? Waarschijnlijk ontbijt je verkeerd! Wij geven je 5 gouden ontbijttips, om te voorkomen dat je alsnog naar die snack grijpt om je honger te stillen....

1. Calorieën

Vaak denk je dat je te veel calorieën binnenkrijgt, maar er bestaat ook zoiets als voldoende voedingsstoffen opnemen. Eet je te weinig, dan krijg je te weinig voedingsstoffen binnen. Gevolg: je innerlijke motor krijgt te weinig brandstof en na 2 of 3 uur heb je trek. Een ideaal ontbijt bevat 300 tot 400 kcal. Ben je op dieet? Dan kun je 300 tot 350 aanhouden, maar ga niet lager!

2. Krijg de juiste voedingsstoffen binnen

Volgens voedingsdeskundige Stephanie Clarke bestaat elke maaltijd uit eiwitten om je honger te stillen, koolhydraten om energie te leveren en gezonde vetten om je verzadigd te doen voelen. Lastig in te schatten maar zij geeft aan dat 3 à 20 gram eiwitten, 6 gram vezels, 40 à 55 gram koolhydraten en 10 tot 15 gram gezonde vetten goed genoeg is. Of in praktische termen: eet havermout met (soja)melk en gehakte noten of kies voor een eitje op een bruine boterham en daarna een stukje fruit.

Wat is gezonder: een bakje havermout of een bruine boterham met kaas?

3. Vermijd suiker

Een koffiekoek, cruesli met muesli, een croissant, pannenkoek of een broodje met chocoladepasta. Lekker, maar hier komt dé boosdoener om de hoek kijken: suiker. De suikers in zulke producten zorgen dat je energielevel stijgt en vervolgens snel weer daalt. Gevolg: een knorrende maag rond de klok van 10.

In deze 12 (hartige) producten zit meer suiker dan een donut

4. Denk niet: ik heb honger

Over de rommelende maag gesproken, dat geluid is niet per se een roep om eten! Het kan ook iets anders zijn. Misschien heb je te weinig geslapen, sterke koffie gedronken of heb je gewoon dorst. Luister naar je lichaam en geef het wat het op dat moment nodig heeft. Drink eerst een glaasje water of een kop thee of kruip die avond wat vroeger onder de dekens.

Dit kun je allemaal doen als je slecht slaapt

5. Wees sterk en vergeet de snack

Een maaltijd zou je 3 tot 4 uur lang een comfortabel gevoel moeten geven. Tussendoor kun je gerust wél een gezonde snack van ongeveer 150 kcal snoepen, liefst eentje die eiwitten bevat. Zo lukt het je heus om na je ontbijt de lunch te halen zónder die vervelende hongerklop!

Dit doet een zoete snack met je lichaam (en dat is niet mis)

Bron: HLNB. Beeld: Istock

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden