null Beeld

6 manieren om suikerdrang tegen te gaan

Zin in een stukje chocolade, een koekje of snoep hebben we allemaal wel eens. Maar soms wordt het verlangen naar zoetigheid wel heel erg. Terwijl het dan makkelijker lijkt om je honger naar suiker te stillen, zijn er ook een aantal simpele manieren die je suikerdrang in toom houden!

Janneke Kingma

1. Eet fruit

Deze tip kent eigenlijk iedereen wel. Niet alleen koekjes en chocolade bevatten veel suikers, ook in bepaalde fruitsoorten zit een hoge dosis suiker. Voorbeelden hiervan zijn vijgen, mango's en druiven. Maar in tegenstelling tot koekjes en snoepjes bevatten deze etenswaren ook voedingsvezels en zitten ze bomvol vitamines. Fruit is dus een gezondere keuze als je zin hebt in wat zoets.

2. Poets je tanden

Het klinkt misschien raar, maar vaak als je je tanden hebt gepoetst heb je helemaal geen trek meer in zoetigheid! Met name 's avonds kan deze tip helpen. Poets vroeg op de avond al je tanden. Hierdoor ben je eerder geneigd niets meer te eten omdat je anders voor het slapen gaan nóg een keer je tanden moet poetsen.

3. Drink thee

Als je zin hebt in zoet kun je ook kiezen voor een lekker kopje thee. Er zijn namelijk een hoop smaken die zoet zijn en je honger naar zoetigheid kunnen stillen. Voorbeelden zijn fruitige theeën, zoethout en sterrenmunt.

4. Eet eiwitten

Één van de redenen waarom je steeds de voorraadkast in gaat op zoek naar zoetigheid, is een tekort aan eiwitten. Dit geldt met name voor vegetariërs en veganisten. Eet in het vervolg dus een eiwitrijk product, bijvoorbeeld een gekookt eitje of peulvruchten. In veel gevallen zal je suikerdrang snel weggaan.

5. Ga naar buiten

Zin in suiker? Ga dan naar buiten en maak een lekkere wandeling of fiets een rondje. Het zal je gedachten op wat anders zetten.

6. Denk na over je emoties

Een andere reden voor je snaaidrang zijn je gevoelens. Je bent echt niet de enige die meer zin krijgt in zoetigheid als er iets naars is gebeurd. Het probleem van je drang naar zoetigheid ligt dan niet bij het eten, maar bij jezelf. Om de snaaidrang tegen te gaan heb je meer inzicht nodig in je eetgedrag en gevoelens die samenhangen met eten. De online training 'denk je slank' helpt je hierbij.

Wat doe jij als je een erge drang naar suiker hebt?

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden