null Beeld

6 simpele manieren om stress te voorkomen

Stress is iets wat we eigenlijk allemaal willen ontlopen. Het zorgt voor irritatie en heeft een negatief effect op het lichaam. Voorkomen is beter dan genezen, dus neem deze 6 simpele tips ter harte en kom stressvrij de dag door.

Kim Fiselier

Er zijn veel aspecten die voor stress kunnen zorgen, zoals deadlines op het werk en rekeningen. Uit een onderzoek van de Harvard School of Public Health blijkt dat 42% van de deelnemers stress wijt aan familieproblemen. De één kan beter met stress omgaan dan de ander. Wanneer je gevoelig bent voor stress kunnen zelfs de kleinste dingen verkeerd vallen, zoals het wéér niet kunnen vinden van je autosleutels. Er zijn toch een aantal manieren om stress te voorkomen.

1. Overdenken

Er zijn dus veel factoren die voor stress zorgen. Mensen kunnen zich ook druk maken om iets wat nu nog niet gaande is. 'Wat gebeurt er als...'. Dit is het zelf creëren van stress die er eigenlijk nog niet is en dus vermeden kan worden. Vaak denken we in ons hoofd meteen in actie-reactie en dit kan weleens voor stress zorgen. Je druk maken om iets wat nog niet echt gebeurd is, is dus niet nodig.

LEES OOK: HERKEN DEZE 5 LICHAMELIJKE SYMPTOMEN VAN STRESS

2. Weg met het druk hebben

We krijgen het steeds drukker en door de vele veranderingen kan dit zeker zorgen voor stress. Omdat stress in eerste instantie een negatieve lading met zich meebrengt, kan het helpen om dit om te zetten in positiviteit. Wanneer je de drukke situaties positief bekijkt komt er minder stress bij kijken. In plaats van te denken 'Hoe ga ik dit vandaag allemaal afkrijgen?' kun je het beter zien als 'Ik heb gelukkig genoeg te doen vandaag!'.

3. Neem tussendoor pauze

In sommige gevallen voel je het moment van stress goed aankomen. De manier waarop je te werk gaat verandert en dat zegt al genoeg. De truc is om dit moment te herkennen en erop in te spelen. Neem op zo'n moment even pauze, haal diep adem en ga verder met wat frisse moed.

4. Complimenteer een ander

Uit onderzoek is gebleken dat iemand anders complimenteren een positieve invloed uitoefent op je eigen stressniveau. Tijdens het onderzoek hebben mensen, gedurende drie weken, anderen gecomplimenteerd. Het is belangrijk om de sociale verbinding met anderen te behouden. Door anderen een compliment te geven, krijg je zelf ook een positief gevoel en dat voorkomt stress.

LEES OOK: ONDERZOEK: HIEROVER WIL NEDERLANDSE VROUW MEER COMPLIMENTJES

5. Wees dankbaar

Soms is het tijd voor wat positiviteit en dit staat in lijn met dankbaarheid. Wanneer je jezelf elke dag herinnert aan redenen om dankbaar te zijn, heeft dit een positief effect. Het kunnen kleine dingen zijn, zoals het lieve berichtje dat je vandaag kreeg. Door deze redenen door te nemen, creëer je positiviteit en ontwikkel je minder stress.

6. Zet stress om naar betekenis

Een grote stapel met brieven of een berg e-mails in je mailbox kan al voor stress zorgen. En wanneer je weet dat het weggewerkt moet zijn voor het einde van de dag, wordt de stress alleen maar erger. Probeer deze gedachten om te zetten naar wat die stapel brieven voor je betekent. Je kunt het ook zien als een compliment dat andere mensen jou nodig hebben. Ze willen eigenlijk gewoon met je communiceren, wat positief is. Wanneer je op deze manier naar stressvolle situaties kijkt, krijgt de situatie een positieve lading en vermindert het stress.

Bron: Good Housekeeping. Beeld: iStock

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden