null Beeld

6x zó begin je het nieuwe jaar helemaal gezond

Natuurlijk, we kunnen ons allemaal voornemen om flink te gaan sporten en meer groente te gaan eten in het nieuwe jaar. Maar dat volhouden is een tweede. Met deze 6 tips begin je 2016 zonder moeite hartstikke gezond.

Tessa Heinhuis

De Amerikaanse arts David Agus heeft een lijstje opgesteld met handige dingen die je kunt doen als je net wat lekkerder in je vel wilt zitten. En wat is een beter moment om daarmee te beginnen, dan een gloednieuw jaar? Precies.

Deze voornemens kunnen we allemaal volhouden:

1. Knuffel meer

Optimisme kan je immuunsysteem sterker maken, waardoor je minder snel ziek wordt. Het knuffelen met een ander mens kan je hartslag en je bloeddruk wat omlaag brengen en zelfs je geheugen verbeteren.

2. Kijk 's avonds niet meer op de klok

Ga gewoon naar bed wanneer je moe bent en hou je niet vast aan de tijd op de klok. Ben je slaperig om 21:30 uur? Prima, gewoon lekker gaan uitrusten en niet opblijven omdat je normaal gesproken pas om 22:30 uur naar bed gaat.

3. Maak dagelijks een wandeling

Bewegen is goed voor de mens - dat weten we. Maar je hoeft niet per se hysterisch rond te gaan stuiteren in de sportschool om je een beetje fit te voelen. Elke dag een stukje wandelen doet al wonderen. Hoe sterker je spieren zijn, hoe sneller je herstelt van een griepje. Wil je 't goed aanpakken, dan moet je ongeveer een uur per dag wandelen als richtlijn houden.

4. Jij kiest voor je eigen leven

Besef dagelijks dat je zélf verantwoordelijk bent voor je leven en gezondheid. Geen excuses of uitstelgedrag, neem het heft in eigen handen en kies voor jezelf. Leer het verleden te accepteren en te leven in het hier en het nu. Wat geweest is, is geweest. Hetzelfde geldt voor de toekomst. Laat dingen op je afkomen zoals ze komen.

LEES OOK: DIT IS DE TOP 50 VAN GEZOND ETEN

5. Even helemaal niets

Besteed iedere dag minstens 10 minuten aan helemaal niets: geen computer, geen televisie, geen familie, vrienden of kinderen én geen smartphone, gewoon even 10 rustige minuutjes voor jezelf. Geniet van de stilte en richt je zo veel mogelijk op je ademhaling. Zo zakt de stress wat weg en dat is goed voor je.

6. Neem wat minder vitaminepillen

Al die zogeheten extra toevoegingen aan je voeding: niet nodig. Je lichaam raakt er bovendien aan gewend en dat is eigenlijk niet de bedoeling. Eet gevarieerd en zorg dat je genoeg vitamines en mineralen uit je dagelijkse voeding krijgt. Pas als je je niet lekker voelt, dan kun je je lichaam een boost geven met vitaminepillen. Maar maak er geen dagelijkse gewoonte van.

Bron: Daily Mail. Beeld: iStock

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden