null Beeld

7x zo voorkom je een opgeblazen gevoel

We hebben er allemaal wel eens last van: een opgeblazen gevoel. Heel vervelend, maar gelukkig is het in veel gevallen te voorkomen. Wij zetten 7 handige tips voor je op een rijtje. 

Susan Dalstra

Bepaald eten is lastig te verteren of veroorzaakt lucht in je buik. Een opgeblazen gevoel kan ook ontstaan als er te veel water in je buik zit. Wat de oorzaak ook is: een opgeblazen gevoel is altijd oncomfortabel. Wees gematigd met dit eten als je een bolle buik wil voorkomen.

  1. Bier zit vol met bubbels die je buik opblazen. Bij bier is het nog erger dan bij andere koolzuurhoudende dranken. Door alcohol ontstaat er een wildgroei aan bacteriën in de darmen die dat opgezette gevoel veroorzaken.
  2. Een diepvriesmaaltijd of soep in blik zit vaak vol met zout. Dat geeft de maaltijd meer smaak en zorgt dat het langer houdbaar is, maar zorgt er ook voor dat je meer vocht vasthoudt en dus een opgeblazen gevoel krijgt.
  3. Groenten zitten vol met vezels waardoor ze moeilijker te verteren zijn en extra gas produceren in je darmstelsel. Kruisbloemige groenten zoals boerenkool en broccoli bevatten raffinose, een suiker dat extra lucht produceert als je lichaam het afbreekt. Groenten brengen ook een hoop gezondheidsvoordelen met zich mee, dus schrap ze niet helemaal van het menu. Als je snel een opgeblazen voel hebt, is het verstandig de groenten eerst goed te koken of te bakken. De hitte breekt dan alvast vezels af zodat je lichaam dat niet meer hoeft te doen.
  4. Als je een lactose-intolerantie hebt of gevoelig bent voor zuivel (wat we allemaal tot op zekere hoogte zijn), is je vast al eens opgevallen dat je een bolle buik krijgt van melkproducten. Als de bacteriën in je buik melk afbreken, komt er gas vrij. Dat leidt tot dat ongemakkelijke, volle gevoel. Probeer producten als kaas en yoghurt eens te laten staan en kijk of je je beter voelt.
  5. Naast de bubbels zitten in light frisdranken kunstmatige zoetstoffen die je lichaam niet kan verteren. Uit onderzoek blijkt dat die zoetstoffen de microbiota in de buik verstoren, wat leidt tot een bolle buik.
  6. Peulvruchten kosten je lijf een hoop energie om te verwerken. Je buik draait overuren om de suiker en vezels te verteren, met meer gasvorming tot gevolg. Peulvruchten zijn ook een bron van proteïne, ijzer en foliumzuur, dus blijf ze gewoon eten, maar niet als onderdeel van een grote maaltijd die je sowieso al een vol gevoel bezorgt.
  7. Als je op kauwgom kauwt, slik je vaker. Daardoor slik je ook meer lucht naar binnen. Al die extra lucht bouwt zich op in je buik met alle nadelen van dien. Suikervrije kauwgom is nog erger omdat je lichaam die kunstmatige zoetstoffen moeizamer afbreekt.

Toch te veel gegeten? Kauw dan op een stuk gember of neem een kop gemberthee na de maaltijd. Dit kruid verricht wonderen voor je spijsvertering. Ook pepermunt helpt tegen krampen en een opgezette buik.

Iedere dag de best gelezen berichten van Libelle Daily in je mailbox? Dit wil jij niet missen! Meld je aan voor de Daily Update!

Bron: Greatist. Beeld: iStock

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden