null Beeld Getty Images/iStockphoto
Beeld Getty Images/iStockphoto

9x dit moet je eten als je een griepje voelt opkomen

Wisseling van het weer of een zwakke weerstand: het is nooit helemaal te voorkomen dat je eens in de zoveel tijd ziek wordt. Deze dingen kun je het beste eten wanneer je een griepje op voelt komen.

Kim FiselierGetty Images/iStockphoto

Deze producten zitten onder andere vol antioxidanten en vitamines om infecties tegen te gaan.

1. Gember

Gember bestrijdt infecties en kan helpen bij het genezingsproces als je ziek bent. Het is voor veel dingen goed. Zo kan het helpen een opgeblazen gevoel of misselijkheid tegen te gaan. Als je niet van gember in vaste vorm houdt, kun je altijd kiezen voor gemberthee.

2. Havermout

Havermout bevat bèta-glucan, een speciale vezel die infecties in de bovenste luchtwegen kan voorkomen. Ook helpt het je immuunsysteem een boost te geven.

3. Kies voor oranje

Oranje voeding, zoals wortel of zoete aardappel, komt aan de oranje kleur door bèta-caroteen. Dit wordt in het lichaam omgezet in vitamine A en is een belangrijke voedingsstof voor gezonde slijmvliezen in keel en neus.

4. Pure chocolade

Het is niet alleen lekker, maar ook nog eens gezond. In pure chocolade zit het antioxidant polyfenol, dat ervoor zorgt dat het immuunsysteem gestimuleerd wordt.

5. Vis

Omega 4 is goed om ontstekingen in het lichaam te verminderen. Dit zit onder andere in tonijn en zalm. Een extra keertje vis eten wanneer je een griepje aan voelt komen is dus helemaal geen slecht idee.

6. Venkel

Venkelzaden dienen als een natuurlijke 'decongestivum', een middel dat slijmvliezen laat slinken. Je kunt de zaden bijvoorbeeld toevoegen aan thee of soep.

7. Bonen en noten

In bonen en noten zitten veel eiwitten die helpen infecties te bestrijden. Zonnebloempitten zitten bijvoorbeeld vol met vitamine E, dat de longfunctie kan verbeteren.

8. Knoflook

Knoflook zit vol antioxidanten en is zeker een aanrader wanneer je voelt dat je ziek gaat worden. Knoflook is ook te koop in pilvorm: een goed alternatief als je niet van rauwe knoflook houdt.

9. Champignons

Er zitten veel vitamine B, vezels, kalium en antioxidanten in champignons. Deze zorgen ervoor dat je immuunsysteem geboost wordt en zal zorgen dat je je beter voelt.

Een aantal van deze ingrediënten kun je natuurlijk ook toevoegen aan een een lekker sapje. Hoe je de blender daarna snel en gemakkelijk kunt schoonmaken zie je hier:

LEES OOK:

Bron: Healthy Panda. Beeld: iStock

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden