Young woman relaxing with hands in the air by the pier and enjoying the beautiful sunset and warmth of sunlight Beeld Getty Images
Young woman relaxing with hands in the air by the pier and enjoying the beautiful sunset and warmth of sunlightBeeld Getty Images

Afvallen moeilijk? Ontdek je verborgen afvaltalenten

We hebben ze allemaal: vaardigheden en karaktereigenschappen die we kunnen inzetten om overtollige kilo’s te verliezen. Diëtist en wetenschappelijk onderzoeker Wendy Walrabenstein noemt acht verborgen afvaltalenten. Welke kun jij afstrepen?

Amanda van SchaikGetty Images

1. Zelfcompassie

Lief zijn voor jezelf is een goed vertrekpunt om af te vallen. Mensen met liefdevolle gedachten over zichzelf hoeven zich niet te troosten met eten. Kritische gedachten en boos zijn op jezelf – ‘Lukt het me nou weer niet om de bitterballen te laten staan, wat ben ik toch een slappeling’, ‘Waarom ben ik niet zo slank als die Insta-vrouwen?’ - werken namelijk nare gevoelens in de hand die kunnen leiden tot overeten.

2. De juiste dosis zelfbeheersing

Zelfbeheersing is een goede eigenschap om op gewicht te blijven. Maar te veel zelfbeheersing juist weer niet. De boog kan immers niet altijd strak gespannen zijn. Hoe harder je een bepaald voedingsmiddel probeert uit te bannen, hoe meer je er in je hoofd mee bezig bent, en voor je het weet heb je die rol koekjes of die zak chips soldaat gemaakt.

3. Kunnen genieten

Een voorbeeld: een Amerikaanse vrouw ging werken en wonen in Frankrijk en het viel haar op dat veel Franse vrouwen slank waren en tegelijkertijd heerlijk aten. Hun geheim? Genieten van elke maaltijd. Toen die Amerikaanse dame bezoek kreeg van een vriendin – geen Française - gingen ze samen lunchen. Die vriendin wilde geen dessert, want ze was op dieet. Later zag de Amerikaanse haar vriendin in haar eentje op straat snel een taartje naar binnenwerken. Dus: die vriendin miste het gezellige eetmoment en maakte van eten een solitaire aangelegenheid. Dat duidt op een slechte relatie met voeding. Dit kan het ‘alle remmen los’ effect in de hand werken, waardoor je juist veel meer gaat eten. Dus: geniet van eten, zonder schuldgevoel en het liefst in goed gezelschap.

4. Goed kunnen plannen

Uitpuilende to-dolijsten, een overvolle agenda, vliegen van hot naar her... We hebben het druk en gezond eten schiet er dan bij in. Op gewicht blijven is vooruitzien. Mensen die hun week en dag goed indelen, wapenen zich tegen moeilijke momenten. Wanneer maandag en dinsdag drukke dagen zijn en je weet dat je dan uitgeput op de bank ploft en de verleiding om een pizza te bestellen overweldigend is, zorg dan dat je zondag gezonde avondmaaltijden hebt geprept.

5. In beweging blijven

Wie niet stil kan zitten, verbrandt ongemerkt extra calorieën. Wiebelen met je voet tijdens het zitten of tikken met een pen, fidgeting heet dat, heeft al een positief effect op je gewicht, laat onderzoek zien.

6. Mindful zijn

Door rustig te eten, met de gedachten in het moment - bij de maaltijd – geniet je ervan en eet je niet te veel omdat je beter ervaart wanneer je verzadigd bent.

7. Zelfinzicht hebben

Te veel eten kan verschillende redenen hebben: we ontzeggen onszelf van alles en slaan door omdat we dat strenge regime niet volhouden, we eten en drinken uit gewoonte en eten dan gedachteloos door of we eten uit emoties. Jezelf goed kennen en weten waarom en wanneer je te veel eet, is de eerste stap om dit gedrag aan te pakken.

8. Geduldig zijn

Met een crashdieet verlies je op korte termijn kilo’s, maar op lange termijn is het een risicofactor voor het ontstaan van obesitas. Zo’n streng dieet schopt honger- en verzadigingshormonen in de war. Daarom is het belangrijk dat je je leven en eetpatroon zo inricht dat het gezond is en je het nog je hele leven vol wil houden. Met tijdelijke maatregelen verlies je tijdelijk gewicht. Want eenmaal afgevallen, vallen veel mensen terug in hun oude eetpatroon. Ondertussen heeft het slankere, kleinere lijf minder energie nodig. Om blijvend gewicht kwijt te raken helpt dus geen quick fix maar is een aanpassing van je leefstijl nodig. Het beste dieet is een eetpatroon dat bij je past en je de rest van je leven volhoudt.

Met dank aan Wendy Walrabenstein. Zij werkt als wetenschappelijk onderzoeker bij het reuma- en revalidatiecentrum Reade te Amsterdam en als docent Voeding en Diëtetiek aan de Hogeschool van Amsterdam. Ook is ze auteur van het boek Food Body Mind.

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden