null Beeld

Afvallen? Verzamel hulptroepen om je heen!

We zijn alweer in de tweede week van Libelle Lijnt Lekker! Hoe vergaat het je tot nu toe? Gedragsdeskundige Hanneke de Bruin zorgt ook deze week weer voor de nodige motivatie. Deze week: laat je positief beïnvloeden door je omgeving.

Elselien van Dieren

Dingen en mensen om je heen hebben grote invloed op jouw gedrag. Als je je gedrag wilt veranderen, is het dus slim om je omgeving aan te passen. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Bonbons kun je weggeven. Chips kan van de boodschappenlijst af. Maar je partner kun je moeilijk de deur uit doen. Een paar tips hoe je je sociale omgeving in jouw voordeel kunt ‘gebruiken’.

Zien eten, doet eten!

De meeste mensen zijn zich nauwelijks bewust van de invloed die anderen hebben op hun (eet)gedrag. Uit onderzoek blijkt dat de sociale omgeving heel bepalend is. Wie omringd wordt door dikke mensen heeft een grotere kans zelf ook dik te worden. Wie elke avond aan tafel zit met iemand die veel eet, gaat zelf ook meer eten. En wie een kamer deelt met een snoepende collega, doet uiteindelijk zelf ook een greep in de snoeppot. Zien eten, doet eten!

Laat je steunen

Maar het kan natuurlijk ook andersom. Andere mensen kunnen jouw (eet)gedrag ook positief beïnvloeden. Afvallen lukt bijvoorbeeld beter als je je gesteund voelt. Afvallen in teamverband gaat vaak beter dan alleen. Door je vrienden selectiever te kiezen en door sommigen om hulp te vragen kun je jezelf enorm helpen op weg naar jouw doel.

Zo doe je dat:

1. Maak een lijstje met namen van mensen met wie je veel omgaat.

2. Bedenk vervolgens of hij of zij een positieve of negatieve invloed heeft op jouw gedrag.

Je hebt mensen die je aanmoedigen (supporters), ondersteunen (teamgenoten) en mensen die je met raad en daad bijstaan (coaches). Maar je hebt ook mensen die jou (onbewust) tegenwerken. Degenen die om het hardst roepen dat dat ene koekje geen verschil maakt, is bijvoorbeeld een ‘tegenwerker’. En die kun je het beste (even) mijden. Kan dat niet? Ga dan met hem of haar in gesprek. Geef duidelijk aan wat jouw wensen zijn en neem de touwtjes in handen.

3. Als je weet wie jouw steunpilaren zijn, bedenk dan hoe je hun hulp kunt inzetten.

Op het werkblad vind je twee voorbeelden.

Tot slot. Heb je geen hulptroepen of coaches in jouw omgeving, zoek dan aansluiting bij lotgenoten. Samen afvallen en ervaringen delen helpt enorm.

Meer tips? Volg Hanneke op @WilMoetKan en Facebook.

null Beeld

Tekst: Hanneke de Bruin. Beeld: iStock

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden