null Beeld

Afvallen? Zet de verwarming wat lager en meer tips

VrouwOnline.nl

Hier een gratis tip om af te vallen, gegeven door de Maastricht University. Draai de verwarming eens een stukje lager. Het scheelt je niet alleen een boel centen, maar het houdt je ook slank, zeggen wetenschappers van de universiteit. Wij geven je nog meer tips om af te vallen.

Hier een gratis tip om af te vallen, gegeven door de Maastricht University. Draai de verwarming eens een stukje lager. Het scheelt je niet alleen een boel centen, maar het maakt je ook slank, zeggen wetenschappers van de universiteit. Wij geven je nog een aantal slimme tips.

Het tegenovergestelde is dus ook waar. Wie wat meer taille wil, kan de verwarming een stukje hoger draaien. De theorie van de Nederlandse wetenschappers is gebaseerd op 10 jaar onderzoek.

Bij lagere temperaturen verbranden we meer energie. Het betekent dat we meer calorieën verbranden die anders als vet zouden worden opgeslagen. De wetenschappers vonden het belangrijk dit onderzoek te doen, omdat we veel van onze tijd binnenshuis doorbrengen.

Tip 2: hou de porties onder controle

undefined

Te veel opscheppen is een stiekeme saboteur wanneer je graag wat wilt afvallen. Je eet misschien wel gezonder, maar eet je ook wat minder? Wanneer je de grootte van je porties goed in de gaten houdt helpt dit om gemakkelijker kilo’s te verliezen. De porties vergelijken met iets anders en het zo visueel maken, is een handig hulpmiddel om de hoeveelheid eten onder controle te houden.
Kip en vis: een pak speelkaarten

Visualiseer een pak speelkaarten wanneer je kip of vis eet en je hebt ongeveer de hoeveelheid te pakken. Gril, stoof of bak in de oven.

Rijst: een gevuld cupcake bakje

De meest gezonde versie is zilvervliesrijst, deze zorgt langer voor een vol gevoel. De hoeveelheid gekookte rijst wanneer je op je gewicht let staat ongeveer gelijk aan een half kopje ofwel een cupcake bakje.

Pasta: een flink gevulde hand

Je kunt echt wel pasta eten als je wilt afvallen. Kies wel voor de volkoren variant zodat je meer vezels binnenkrijgt en langer een vol gevoel hebt. Je kunt ook je bord in vier delen verdelen, de pasta mag niet meer zijn dan een kwart van het bord.

Aardappelen: de vuist van een vrouw

Eet de aardappelen liefst met schil als dat kan, hier zitten belangrijke vezels en voedingsstoffen in.

Kaas: vier dobbelstenen of twee dominostenen

Kaas levert belangrijke voedingstoffen, maar het bevat ook veel verzadigt vet (en vergroot risico op hart- en vaatziekten). Kaas past in een gezond voedingspatroon wanneer je het met mate eet.

Rode wijn: een theekopje

Er zijn onderzoeken waaruit blijkt dat rode wijn, met mate, goed is voor onze gezondheid. Dat betekent niet meer dan een theekopje per dag.

Ook nog…

Pannekoek: een DVD

Pindakaas: maximaal een halve golfbal

Pure chocolade: een doosje flos.

Tip 3: eet chocolade

Het BMI van mensen die regelmatig pure (liefst minimaal 70% cacao) eten is lager dan die van anderen. Dat bleek uit Amerikaans onderzoek. Door het eten van pure chocolade wordt de werking van het metabolisme bevorderd. Mensen die twee tot drie keer per week pure chocolade aten én ook nog eens drie a vier keer per weken gingen sporten hadden het laagste BMI. Personen die de chocolade overslagen, maar net zo vaak gingen sporten hadden een hoger BMI. Te veel is natuurlijk ook niet goed, volgens de onderzoekers is dat maximaal 28 gram per dag (twee kleine blokjes). Door het hoge cacaogehalte krijg je belangrijke mineralen, essentiële aminozuren, polifenolen en natuurlijke antioxidanten binnen.

Bron: BuzzO & Everyday Health

Eerder verschenen op VrouwOnline

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden