null Beeld

Angela Schijf: “Ik moet soms even vechten met mijn ijdelheid”

In de tv-serie Meisje van plezier is Angela Schijf (40) veelvuldig te zien in niemendalletjes. En dat die fronsrimpel niet meer weggaat, is soms ook even slikken. Maar aan cosmetische ingrepen 
moet ze niet denken. 
“Alleen maar strak en 
glad, dat is saai.”

In augustus is ze 40 geworden en dat is wel een dingetje, vindt Angela Schijf. Vooral vanwege de blik van anderen. “Ik speel ineens de moeder van pubers. En laatst op de set werd ik omringd door actrices van in de 20 die opbiechtten dat zij als fans destijds hun haar net zo droegen als ik het had in Goede Tijden, Slechte Tijden. Hoe dat eruitzag? Van voren strak met een speldje en van achter woest. ‘Stilte voor de storm’ noemden ze dat kapsel.” Met grote ogen: “Dat bedenk je toch niet, dat GTST-fans je haar imiteren en er een naam voor verzinnen?!” Nadat ze is uitgelachen: “Laat ik het maar interessant noemen, het gegeven dat ik voor anderen al héél lang meega. Maar waar is de tijd gebleven? Ik voel me nog 25!”

Angela was pas 15 toen ze haar televisiedebuut maakte. Op haar 20ste ontmoette ze de 13 jaar oudere Vlaamse acteur Tom Van Landuyt, nu haar echtgenoot met wie ze 3 dochters heeft: Bloem (15), Mensje (13) en Zus (7). Angela heeft dus pubers thuis en realiseert zich dat ze als 40'er een nieuwe fase ingaat. Ze beschouwt haar rol in de tv-serie Meisje van plezier dan ook als een cadeau. Niet alleen omdat er weinig hoofdrollen zijn voor de wat oudere vrouw, maar ook omdat ze Nadine speelt, een huisvrouw die na haar echtscheiding haar onafhankelijkheid hervindt door aan de slag te gaan als highclass escort. 2 uitersten in één personage – geweldig vindt Angela. Als Nadine in de werkmodus is, staat Angela regelmatig schaars gekleed voor de camera. “Dan moet ik wel even vechten met mijn ijdelheid, dat ik als 40'er, met de grote concurrentie van die beeldschone twintigjarigen in deze business, deze rol speel.’

"Ik wil mijn dochters weerbaar maken, maar neem ze soms ook in bescherming"

Het 1ste seizoen, dat vanaf eind 2017 werd uitgezonden, was een hit. Hoe komt dat, denk je?

“Het onderwerp spreekt tot de verbeelding. Iedereen heeft er fantasieën bij: een huisvrouw die de escortindustrie ingaat.”

Toen bekend werd dat de serie zou worden uitgezonden in België, waar jij nu woont, twitterde je: wat zullen de vaders op het schoolplein wel niet denken? “Dat was een grapje.” Lachend: “Maar de serie werd er wel goed bekeken.”

Wat vinden je dochters ervan dat mama een ‘meisje van plezier’ speelt?

“Ze kijken niet, ook niet naar Flikken Maastricht. Ik denk dat ze misschien wel even blijven hangen, mochten ze de serie tegenkomen tijdens het zappen. Maar ik weet niet of ze het willen zien. Ze vinden het al raar als ik in een film of voorstelling speel dat ik op iemand verliefd ben, want verliefd ben ik op hun papa. Al weten ze dat we beiden acteurs zijn natuurlijk.”

Is het spannend om Nadine te spelen?

“Ik vind haar vooral een interessant personage, vanwege haar zelfstandigheid en kracht. Na haar huwelijk en scheiding merkt ze dat de sensualiteit uit haar leven is verdwenen, maar ze heeft de ballen om haar seksualiteit nieuw leven in te blazen. In het tweede seizoen schiet ze door in haar ambitie – maar ze blijft een sterke vrouw die haar onafhankelijkheid herovert.”

Hamer je in de opvoeding van je dochters ook op onafhankelijkheid?

“Natuurlijk, al is niets eenduidig. Ik probeer mijn dochters weerbaar te maken en ben geen pamperaar. Toch vind ik soms dat ik ze in bescherming moet nemen. De oudste heeft Instagram en daar bemoei ik me mee, ik ben er zeer streng in. Dat hele social media-gebeuren vind ik lastig omdat mijn generatie de regels moet bepalen. We kunnen geen copy-paste doen van wat onze ouders ons leerden, want het bestond nog niet toen ik klein was. Ik zit er bovenop bij Bloem. En toch: zelfstandigheid is een van de kernwaarden die ik uitdraag, naast beleefd zijn, hard werken en niet opgeven.” Goede voeding is ook een belangrijk onderdeel van de opvoeding, voegt ze er even later aan toe. “Ik snap niet wie al die kant-en-klaar maaltijden koopt die in de supermarkten liggen. Ik wil dat mijn kinderen weten hoe een aubergine eruitziet.”

"Als ik niet weet waar het vlees vandaan komt, eet ik het niet"

Hoe bewust eet je?

“Ik ben voor de korte keten. De groente komt van boeren uit de buurt, mijn biovlees van een Belgisch koetje dat heeft gegraasd op een weiland dat ik ken. Als ik niet weet waar het vlees op mijn bord vandaan komt, eet ik het niet. Maar ik eet vooral groene dingen.”

Terwijl België, je tweede vaderland, zo Bourgondisch is… “Ik eet ook wel chocolade hoor, ik houd van wijn en drink cappuccino met gewone melk. Maar ik weet dat ik me minder goed voel als ik het een tijdje laat versloffen. Daarom beweeg ik ook veel. Ik houd van pilates, yoga en snelwandelen. Ik heb vanmorgen een uur gewandeld, heerlijk.”

Dus je paste zo in Nadine’s lingeriesetjes tijdens de opnamen?

“Nou, voor Meisje van Plezier heb ik er wel een tandje bijgezet. In de 5 maanden waarin de serie werd opgenomen heb ik voortdurend in superstrakke jurkjes rondgelopen. Toen ik klaar was, kon ik eindelijk weer normaal ademhalen. Maar wanneer je weet dat je in lingerie op tv komt, wil je er goed uitzien. Dus als er ’s middags opnamen waren, sloeg ik stiekem de lunch over.”

Haha, alsof we zo’n bordje sla dat jij net als lunch hebt gegeten, zouden zien zitten!

Lachend: “Onzin natuurlijk, maar het gaat om het idee. Onzekerheid over je lijf heeft ook met leeftijd te maken. Ik heb 3 kinderen gebaard en zie nu rimpels verschijnen die, net als de fronsrimpel, niet meer verdwijnen. Maar voorlopig omarm ik de imperfectie liever dan dat ik cosmetische ingrepen ga doen. Ik vind het erg om te merken dat we niet meer ‘gewoon’ ouder mogen worden. Alleen maar strak en glad, dat is saai, dat vind ik echt. En toch is het lastig om te accepteren dat ik losser in mijn vel zit.”

Je had het slechter kunnen treffen.

“Zeker. Ondanks een paar onzekerheden die vast nooit zullen verdwijnen, zit ik nu beter in mijn vel dan ooit. Ik durf me tegenwoordig zelfs te bemoeien met de regisseur. Als ik het oneens ben met hem of haar en denk dat mijn personage op een andere manier beter tot zijn recht komt, ga ik er vol in.” Grinnikend: “Dan denk ik daarna wel weer: o jee, als hij of zij me nu nog maar aardig vindt... Dan steekt het jonge, onzekere meisje weer haar kop op. Maar ik durf te vechten voor een beter resultaat, dat vind ik leuk om te merken. Meer zelfvertrouwen is echt een voordeel van ouder worden.”

En je ervaring, wellicht.

“Ook, zeker door mijn eigen projecten van de laatste jaren. Ik heb een productiebedrijf opgericht waarmee ik familievoorstellingen maak die draaien om klassieke muziek. Dat is zo leuk, en zo van mezelf. Als acteur heb je een uitvoerend vak. Nu geniet ik ervan dat ik dingen mag bedenken en bepalen.”

null Beeld

Je speelt nu voor het 14de seizoen in Flikken Maastricht, welke uitdaging vind je daar nog?

“De gastrollen zijn natuurlijk het leukst om te spelen in die serie, dat zijn de criminelen of de slachtoffers. Als rechercheur Van Dongen moet ik altijd weer vragen: ‘Waar was je toen en toen?’ De lol zit in ’m in ienieminiedingen die Victor Reinier en ik bedenken om elkaar uit te dagen.”

Nooit aan stoppen gedacht?

“Nee, die rol is zo’n onderdeel van mezelf geworden dat ik het niet over mijn hart zou kunnen verkrijgen om Eva van Dongen door een ander te laten spelen. Wat de serie ook leuk maakt, zijn mijn collega’s. We werken al zo lang met dezelfde mensen dat de crew voelt als familie. Het is altijd fijn om thuis te komen, toch? Maar ik zou niet alleen in Flikken willen spelen, ik moet daarnaast andere dingen kunnen doen. Van de herfstvakantie tot en met de kerstvakantie sta ik bijvoorbeeld in het theater met de nieuwe familievoorstelling Kleine Nachtmuziek. Mozart voor iedereen vanaf 6 jaar.”

Heb je altijd een passie gehad voorklassieke muziek?

“Ik ben er niet mee opgevoed, maar werd erdoor gegrepen toen ik de rol van verteller kreeg in de familievoorstelling De Notenkraker. Die werd uitgevoerd door het balletorkest en ik voelde me gedragen door die 60 musici. Die vibraties, ik kreeg er kippenvel van. Live uitgevoerde klassieke muziek heeft iets magisch. Dit moeten alle kinderen van Nederland horen, dacht ik. Toen heb ik mijn eerste voorstelling gemaakt met 8 muzikanten die Vivaldi speelden: 4 Jaargetijden met Angela Schijf.”

Speel je zelf een instrument?

“Nee, en ik kan geen noot lezen. Ik moest op stijldansen van mijn ouders, maar een instrument spelen hoefde niet. Dat vind ik nu heel jammer, want zelf muziek maken is zó mooi.”

Alle muziek? Houd je ook blokfluit?

“Fluit, prachtig! Ik presenteerde laatst een concert van het Noord Nederlands Orkest en toen was er een solo van een fluitist, hè, hoe heet hij ook weer. Ik onthoud nooit namen.” Ze grijpt haar telefoon, zoekt even: “Erik Bosgraaf, blokfluit, betoverend!” En in één adem door: “Van mij moest Bloem tot haar 12de op muziekles, nu rijdt ze alleen nog maar paard. Mensje heeft talent voor pianospelen en krijgt veel les. De jongste speelt piano en viool, maar ik kan nog niet zeggen of het haar grote passie is.”

Als ze er maar plezier aan beleeft, toch?

“Mensje geniet zichtbaar van het spelen. Zij werd gegrepen door de film over Queen en gaat dan achter de piano zitten en zingen. Muziek gaat direct naar je ziel, roept herinneringen op, beïnvloedt je stemming en de sfeer tussen mensen. Zelf word ik week van de stem van Ella Fitzgerald, maar ik houd van veel verschillende muziek. Ik vind het ook belangrijk dat mijn kinderen muziek van Mozart en Beethoven leren kennen, maar ook van The Beatles, Nirvana en Coldplay. Mijn oudste dochters laten mij dan weer muziek horen die zij leuk vinden en die ik niet ken.”

Natuurlijk niet, je bent al 40!

“Precies! En als ik de balans opmaak, ben ik best een tevreden mens. Geluk is niet maakbaar, maar tegenwind in mijn werk of relatie kan ik beter van me af laten glijden.”

Bij elkaar blijven is een keuze, een kwestie van volhouden, zei Angela 2 jaar geleden in een Libelle-interview. Ook zij en haar man maken ruzie, verklapte ze destijds. Met deuren slaan was de warming-up. Tegenwoordig probeert ze zoveel mogelijk los te laten. “Ik ga niet elk gevecht meer aan, choose your battles.” Opverend: “Ik denk ineens aan mijn kleintje van 7, voor haar is alles zoals het is. Als we in die tergende puberteit komen, zijn we ons zo bewust van onszelf en proberen we in de pas te lopen, waardoor we onszelf te veel bekritiseren en ongemakkelijk voelen. Maar wanneer we wat ouder en wijzer worden, streven we er in wezen naar om weer in het leven te staan zoals mijn zevenjarige dochter. Om dingen te accepteren zoals ze zijn. Grappig hé?” Meteen erachteraan: “Ik slaag er nog niet helemaal in, hoor.”Sommige zaken wil ze ook niet accepteren. Ze windt zich nog steeds op over onrecht en is vereerd om het gezicht te mogen zijn van Het Vergeten Kind, een stichting die zich inzet voor jongeren die zijn mishandeld of misbruikt. In het dagelijks leven probeert ze mensen blij te maken door naar ze te glimlachen. “Er was een tijd dat ik naar de grond keek als ik buiten liep, omdat ik in de war was vanwege mijn bekendheid. Nu vind ik het juist leuk om contact te maken. Tijdens mijn ochtendwandeling kijk ik iedereen aan en lach naar ze. Als ze teruglachen, begint mijn dag goed.”

Seizoen 2 van Meisje van plezier is vanaf 17 oktober te zien op Videoland.

Alles over Angela

Angela Schijf (Uithoorn, 7 augustus 1979) werd als 15-jarige bekend als Kim Verduyn in Goede Tijden, Slechte tijden. Tussen de bedrijven door haalde ze haar vwo-diploma. Na 3 seizoenen vertrok ze uit de serie en was ze te zien in het theater (o.a. de musical 42nd Street), films (o.a. Ik ook van jou en Van God los) en op tv (o.a. Flikken Maastricht, Meisje van plezier). Daarnaast produceert ze zelf muziekvoorstellingen. Angela is in 2002 getrouwd met acteur Tom Van Landuyt en woont met hem in België. Ze hebben 3 dochters.

Interview: Astrid Theunissen. Fotografie: Esmee Franken

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden