null Beeld

Babyfoto’s delen op Facebook is niet gezond voor kersverse moeders

Die zoete plaatjes van baby's op je Facebooktijdlijn zijn natuurlijk heel snoezig, maar sommige moeders zijn wel heel fanatiek met foto's delen. Werkelijk alles wat de kleine spruit doet, wordt gedeeld. Er blijkt een reden te zijn waarom vrouwen dat doen.

Susan Dalstra

De universiteit van Ohio deed er namelijk onderzoek naar en ontdekte dat moeders die volop babyfoto's delen, veel meer druk voelen de perfecte moeder te zijn.

Lekker actief

De wetenschappers keken daarbij naar een heel specifieke groep: vrouwen die hoogopgeleid zijn, getrouwd zijn en een fulltime baan hebben. Van de 127 vrouwen die gevolgd werden, deelde 98% babykiekjes. Ze werden ook allemaal een stuk actievere Facebookgebruikers na de geboorte van het kind.

Depressieve symptomen

Ook interessant: moeders die hun kind als profielfoto instelden, identificeren zich veel meer met hun moederrol dan andere moeders. Hun kind wordt daardoor als het ware voor een groot deel hun identiteit. Daarnaast vertonen moeders die veel babyfoto's delen negen maanden na de geboorte meer depressieve symptomen dan vrouwen die dat niet doen.

Likes

Diezelfde moeders trekken het zich daarom ook enorm aan als hun kind niet zoveel likes oplevert als ze hadden gehoopt. "Veel kersverse mama's zijn erg actief op social media. Maar sommigen gebruiken het niet op een gezonde manier. Als een moeder foto's op Facebook zet om bevestiging te krijgen dat ze goed bezig is, maar ze krijgt niet de likes en positieve commentaren die ze verwacht, kan dat een probleem zijn. Hierdoor zal ze zich slechter voelen", legt onderzoeker Sarah Schoppe-Sullivan uit.

Kortom: als je een foto van je oogappeltje deelt, is het goed je te bedenken waaróm je dat doet.

LEES OOK:

Bron: Goed Gevoel. Beeld: iStock

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden