Croissant Beeld Getty Images
CroissantBeeld Getty Images

Croissants uit blik of vers: wat is gezonder? Diëtist Femke geeft antwoord

Het kiezen tussen een gerolde croissant uit blik of vers van de bakker op zondag wordt makkelijker, want het antwoord op de vraag wat nu gezonder is, is ein-de-lijk hier.

Daphne DorgeloGetty Images

Diëtist Femke van Liere van diëtistenpraktijk Fit foor Foodies zocht het voor ons uit. We zullen je niet langer dan nodig laten hangen: het maakt niet heel veel uit.

180 calorieën, veel vet

"Een croissant is gemaakt van bladerdeeg dat bestaat uit bloem, suiker, gist en melk wat vervolgens in laagjes met flinke hoeveelheden roomboter wordt gewalst", legt Van Liere uit. "Een croissant weegt zo'n 45 gram en komt daarmee op ongeveer 180 calorieën uit."

"Het vetgehalte van een croissant is 18 procent, ongeacht of deze uit blik komt, of vers is. Ook de hoeveelheid calorieën per 100 gram verschillen niet zoveel; circa 340 per 100 gram, bij zowel een croissant vers van de bakker, of uit een blik." Ook de voedingswaarden verschillen nauwelijks volgens de diëtist.

Niet zo puur

Wat wél verschilt: het aantal ingrediënten. Kant-en-klare croissants uit blik bevatten er over het algemeen heel wat meer. "En dat is vaak geen goed teken", licht Van Liere toe. Doorgaans geldt: hoe minder toevoegingen, hoe beter. "Meer dan vijf ingrediënten in de lijst betekent dat het relatief veel bewerkt is. En tegenwoordig willen de meeste mensen toch echt liever puur en onbewerkt eten."

Van Liere lijst de ingrediënten op. Een verse croissant van de bakker? Voornamelijk tarwebloem en roomboter (mais oui) en één E-nummer. De croissant uit blik: juist een hele rits lastig uitspreekbare E-nummers. Zo op het eerste gezicht zijn het zo'n tien extra ingrediënten. "Maar dit gaat wellicht niet voor alle merken op", nuanceert ze.

Onverzadigd vet

Voedingskundig staat een croissantje niet erg hoog aangeschreven. "Dit heeft te maken met het hoge gehalte aan verzadigd vet, wat in grote hoeveelheden het risico op hart- en vaatziekten kan verhogen. Dit komt omdat verzadigd vet het cholesterolgehalte verhoogt, wat de kans op verstoppingen in de bloedvaten kan veroorzaken. Daarnaast levert een croissantje vrijwel geen vezels, welke juist erg belangrijk zijn voor een gezonde darmwerking, zorgen voor een stabielere suikerspiegel en voorkomen dus cravings, en bijzorgen voor een verzadigd gevoel en je juist beschermen tegen hart- en vaatziekten."

Dus: croissant uit blik of vers?

Afijn, dat gezegd hebbende, hoeven we ons natuurlijk niet alle lekkernijen te onthouden. Van Liere: "Ervan uitgaande dat je een croissantje niet op dagelijkse basis eet, en het écht een traktatie is, maakt het gezien de calorieën en vet niet zoveel uit of je voor een verse of uit blik kiest. Een gezond eetpatroon zorgt voor een goede balans en dat laat ook best wat ruimte over om af en toe te zondigen."

Wist je dat je ook cinnamon rolls kunt maken van croissantdeeg?

Beeld: Getty Images

null Beeld
Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden