Top view of a green plate with broccolini on rustic light blue background. Helathy food concept Beeld Getty Images/iStockphoto
Top view of a green plate with broccolini on rustic light blue background. Helathy food conceptBeeld Getty Images/iStockphoto

De gezondheidsvoordelen van de ‘vergeten’ groente bimi

Om je eten (nóg) gezonder te maken voeg je er dagelijks een flinke portie groente aan toe. Broccoli, Chinese kool en groene asperge: iedereen kent de groenten en hun gezondheidsvoordelen wel. Maar wist je dat bimi, een combinatie van deze groene rakkers, minstens zo lekker en gezond is?

groene superheld

Je hebt bimi wellicht wel eens in de supermarkt zien liggen of in je gerechten gebruikt. Toch is het niet zo’n alledaagse groente als - laten we zeggen - broccoli, terwijl het juist essentiële voedingsstoffen bevat. Hoog tijd om eens in de wereld van de bimi te duiken.

Wat is bimi?

Bimi, of broccolini zoals het ook wel wordt genoemd, is een groente die door de roosjes sterk op broccoli lijkt. De steel van bimi is juist weer vergelijkbaar met een groene asperge, terwijl de smaak iets weg heeft van Chinese kool. De smaak is milder dan broccoli en zelfs lichtzoet, waardoor het ook een ideale groente voor moeilijke eters is. Bovendien is bimi snel(ler) gaar tijdens het koken door de de dunne steel. Genoeg reden om het eens op het menu te zetten, niet?

Wat zijn de gezondheidsvoordelen van bimi?

Naast dat bimi erg smaakvol is, zit het ook tjokvol goede voedingsstoffen waardoor het een echte ‘superfood’ is. Niet alleen bevat bimi een aanzienlijke hoeveelheid vitamine C en K, de groente is ook nog eens vezelrijk. Dat betekent dat je na het eten van een maaltijd waarin bimi is verwerkt, minder snel trek krijgt. En da’s handig als je normaal gesproken na de lunch of het avondeten al snel zin hebt in iets zoets - of juist hartigs.

Nog een reden om bimi te eten is dat vezels helpen om cholesterol en de bloeddruk te verlagen. Kruisbloemige groenten zoals bimi en broccoli zitten ook nog eens boordevol antioxidanten, waardoor ontstekingen verminderen. Dat bimi verder rijk is aan kalium, zink, foliumzuur en ijzer maakt het helemaal een groente die je eens op het boodschappenlijstje wil zetten. Daarbaast bevat bimi maar ongeveer 35 calorieën per 100 gram.

Hoe gebruik je bimi?

Om zoveel mogelijk uit deze gezondheidsvoordelen te halen, is het de kunst om bimi te eten in combinatie met de juiste andere groenten. Klinkt ingewikkelder dan het is. Je lichaam heeft bijvoorbeeld vitamine C nodig om ijzer op te nemen, waardoor je bimi prima kunt combineren in een wokgerecht met spinazie.

Verder kun je bimi stomen of juist grillen en serveren als bijgerecht. Lekker met een beetje citroensap, olie en knoflook. Of voeg het juist toe aan je pasta, ei-gerecht of salade (wel even kort blancheren).

Lekkere gerechten met bimi:
- Koude sobanoedels met bimi en garnalen van Yvette van Boven
- Groentewraps met bimi, kip en tahindressing
- Orecchiette met bimi & ansjovis

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Samara, Fit people, Bimi broccoli

null Beeld Getty Images
Beeld Getty Images
Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden