null Beeld

Deze 9 kazen kun je wél eten als je lactose-intolerant bent

Als je lactose-intolerant bent, kun je je flink beroerd voelen na het eten of drinken van zuivel. Balen, maar goed nieuws: het betekent niet dat je afscheid moet nemen van het kaasplankje. 

Er zijn namelijk meer dan genoeg kaassoorten die je wél kunt eten als je lactose niet goed verdraagt.

Vuistregel

Lactose-intolerant zijn betekent dat je een tekort hebt aan het natuurlijke enzym lactase. Daardoor kan je lichaam lactose minder goed afbreken.

Een goede vuistregel is dat hoe langer de kaas heeft gerijpt, hoe veiliger je zit. Dan heeft het toegevoegde zuursel namelijk meer tijd het lactose in de kaas op te nemen. Om die reden kun je kaassoorten als feta en ricotta met een intolerantie beter mijden.

9 kazen

Volgens Steve Carper, auteur van het boek Milk is not for everybody, kun je deze 9 kazen wel eten zonder buikpijn, misselijkheid of constipatie tot gevolg:

1. Munster

2. Camembert

3. Brie

4. Cheddar

5. Provolone

6. Goudse kaas

7. Blauwe kaas

8. Parmezaan

9. Zwitserse kaas

Ben je er toch niet helemaal gerust op? Raadpleeg dan het etiket. Kaassoorten met weinig koolhydraten bevatten als vanzelf ook weinig lactose. Lactose-rijke kazen bevatten meer dan 5 gram koolhydraten per 100 gram.

Kortom: kom maar door met die druipende tosti's, toastjes brie en borden risotto.

Met dit handige trucje voorkom je dat kaas al bedorven raakt voordat 'ie op is.

Bron: Libelle.be. Beeld: iStock

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden