null Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Deze tekenen van je lichaam kunnen wijzen op een slechte slaapkwaliteit

Slaap is belangrijk, dat weten we inmiddels wel. Zonder slaap functioneren we een stuk minder goed en zijn we prikkelbaarder dan na een goede nachtrust. Slaap je wel maar ben je alsnog moe? Deze tekenen kunnen wijzen op een slechte slaapkwaliteit.

Je lichaam kan je namelijk precies vertellen wanneer je de vruchten van je nachtrust níet plukt.

Definitie slaapkwaliteit

Een goede nachtrust betekent niet alleen dat je keurig acht uurtjes in je bed ligt. Het heeft meer voeten in de aarde. Je slaapritme en hoe laat je naar bed gaat zijn bijvoorbeeld factoren die ook van grote invloed zijn. “Voldoende slaap is niet relevant als de slaap van lage kwaliteit is, en als je niet genoeg slaap krijgt, mis je misschien cruciale tijd in elke verschillende slaapfase”, verklaart slaapexpert Frida Rångtell aan Well + Good.

Goede nachtrust

De definitie van een goede slaap? Dat heeft volgens de expert voornamelijk te maken met hoe lang je achter elkaar slaapt. “Je slaapt de hele nacht door met weinig tot geen verstoringen en je zult gemakkelijk in slaap vallen en het liefst ook natuurlijk wakker worden”, definieert ze. Onderstaande tekenen kunnen wijzen op een slechte slaapkwaliteit:

1. Je valt te snel in slaap

Als je slaapproblemen hebt klinkt snel in slaap vallen je vast als muziek in de oren, maar toch is dit een teken dat je slaapkwaliteit niet ultiem is. De kans is groot dat je een zogenoemde ‘slaapschuld’ hebt opgebouwd en dus zo moe bent dat je direct in katzwijm valt als je in bed kruipt. “De beste manier om dit te voorkomen is om een vast slaapschema aan te houden”, tipt Frida Rångtell.

2. Je valt juist moeilijk in slaap

Te moeizaam in slaap vallen is ook niet goed. Op die manier is het lastiger om aan de geadviseerde acht uur slaap te komen, waardoor je ook de eerder genoemde slaapschuld op kunt bouwen. Om dit te voorkomen kun je proberen op vaste tijden te gaan slapen, dutjes overdag te laten en vooral niet té laat te gaan slapen. Dan loop je het risico over je slaap heen te raken, met uren wakker liggen als gevolg.

3. Je wordt vaak wakker 's nachts

Slaap je snel maar word je vaak tussendoor wakker? Dan kan je slaapkwaliteit daar flink onder lijden. “Als onze slaap gefragmenteerd is en we heel vaak wakker worden of bijna wakker worden, kan de slaapkwaliteit lager zijn, zelfs als we genoeg uren slapen”, zegt Rångtell hierover.

4. Je bent uitgeput overdag

Merk je dat je prikkelbaar en uitgeput bent en moeite hebt met je concentreren? Ook dan kan het een teken zijn dat je nachtrust niet goed is. “Je lichaam en geest zullen de effecten van een slechte slaapkwaliteit voelen, wat zich overdag uit” benadrukt de slaapexpert.

Zó slaap je beter

Gelukkig is er een aantal dingen die je kunt doen om je slaap positief te beïnvloeden. Overdag naar buiten gaan is heilzaam, omdat licht belangrijk is voor je bioritme en helpt om de slaap-waakcyclus te activeren. “s’ Avonds een warm bad of een warme douche nemen, kan het ook gemakkelijker maken om in slaap te vallen en helpen bij een diepe slaap”, tipt dr. Rångtell.

Lig je vaak te piekeren en helpt muziek je ontspannen? Met een simpel trucje op je telefoon zorg je ervoor dat de muziek uit zichzelf stopt en jij langzaam en ontspannen wegdommelt in een heerlijk diepe slaap. Slaap lekker!

Bron: Well + Good

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden