Brainfood Beeld Getty Images
BrainfoodBeeld Getty Images

Déze voeding heeft een positieve uitwerking op je hersenen

Gezond en gevarieerd eten is goed voor je algehele gezondheid, dát weten we. En als je bepaalde klachten hebt, kan voeding die kwalen verminderen of - in sommige gevallen - zelfs verhelpen. Ook kun je door middel van eten werken aan een gezond brein. Want déze voeding maakt je hersenen sterker.

Je hersenpan trainen hoeft dus niet alleen door middel van het maken van een lastige kruiswoordpuzzel.

Gezonde vetten

Om een gezond stel hersenen te behouden, is het belangrijk om dagelijks voldoende gezonde vetten te eten. Voornamelijk voeding dat veel omega-3-vetzuren bevat heeft een positieve uitwerking op je brein. Dit zou zelfs de kans op depressies kunnen verminderen. Je vindt deze vetzuren in onder andere vette vis, avocado, olijfolie en noten.

Koolhydraten

Terwijl sommigen koolhydraten afzweren, is deze bron van energie juist ontzettend goed én noodzakelijk voor het behouden van sterke hersenen. We hebben het niet over een wit bolletje of een gevulde koek, maar over trage koolhydraten. Deze vind je onder andere in havermout, bruine rijst of volkoren brood.

Verschillende B-vitamines

Ook is het belangrijk om voldoende vitamine B binnen te krijgen. Voornamelijk vitamine B1, B11, B6 en B12 zijn erg goed voor je hersenen. Je vindt deze B-vitamines onder andere in brood en graanproducten, aardappelen, eieren, vis en peulvruchten, vlees en zuivel.

Zink

Zink speelt een belangrijke rol in het gezond houden van je brein. Het beïnvloedt het vermogen van je hersenweefsel om zich te herstellen en te herstructureren. Zink zit onder andere in noten, zaden en vlees, maar kun je ook slikken in de vorm van een voedingssupplement.

Magnesium

En hetzelfde geldt voor magnesium. Het is belangrijk dat je geen magnesiumtekort krijgt. Je kunt supplementen slikken wanneer je een laag magnesiumgehalte in je lichaam hebt (laat dat altijd eerst checken door je huisarts). Verder vind je magnesium in granen, bonen, gevogelte, vlees en zelfs in pure chocolade.

Vitamine E

Tot slot is vitamine E erg goed voor een gezonde hersenpan. Het beschermt je hersencellen tegen vrije radicalen. Deze vitamine is onder andere te vinden in noten, pitten en zaden, maïs, kiemgroenten, volkoren graanproducten en eieren.

Weten wat je kunt doen als je een magnesiumtekort hebt? Dokter Rutger legt het uit:

Bron: Women's Health.

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden