Zó kun je volgens neurologen je hoofdpijn tackelen Beeld Getty Images/Tetra images RF
Zó kun je volgens neurologen je hoofdpijn tackelenBeeld Getty Images/Tetra images RF

Dít doen neurologen zelf om hoofdpijn te verlichten of voorkomen

Of het nu genetisch is of stressgerelateerd, hoofdpijn is een veelvoorkomende aandoening die werkelijk íedereen kan treffen. Nu bestaan er helaas (nog) geen magische oplossingen die je in één keer van de hoofdpijn afhelpen, maar er zijn wel een aantal tips waar neurologen zélf bij zweren.

Gezondheid

Erandi GodinezGetty Images/Tetra images RF

Wij zetten ze hieronder voor je op een rijtje.

Zoek een rustig plekje op

Zodra je hoofdpijn voelt opkomen, kun je het beste op zoek gaan naar een rustig en relaxed plekje. “Als ik hoofdpijn heb ga ik even liggen en dan maakt het echt niet uit hoe laat het is”, zo vertelt neuroloog Faye Begeti. “Vooral met migraine is het verstandig om in een stille en donkere kamer te gaan liggen.”

Probeer voor afleiding te zorgen

Met een druk schema en allerlei verantwoordelijkheden is het niet altijd mogelijk om even ergens te gaan liggen en uit te rusten. Rami Burstein, professor anesthesie en neuroscience aan Harvard Medical School adviseert dan ook om te zoeken naar een andere ontspannen manier waarmee je jezelf kunt afleiden als het niet mogelijk is om een dutje te doen op je werk. “Hoe gek het ook klinkt, wandelen of lezen kan je hoofdpijn verminderen.”

Ontdek je triggers

Als je weet wat belangrijke triggers zijn voor hoofdpijn, dan kun je op tijd ingrijpen of – nog belangrijker – de hoofdpijn voorkomen. “Als ik hoofdpijn krijg, dan is dat vaak als ik me erg druk maak om een besluit of een situatie”, zo legt Jan Lewis Brandes uit, eigenaar en oprichter van de Nashville Neuroscience Group. “Rode wijn kan een belangrijke trigger voor mij zijn, dus ik probeer daar nooit te veel van te drinken.”

Zorg direct voor hydratatie

Het klinkt zo simpel, maar het is echt zo: water kan je beste vriend zijn als je last hebt van hoofdpijn of migraine. hoofdpijnspecialist Kristina Lopez ondervond zelf aan den lijve hoe belangrijk water kan zijn om hoofdpijn te voorkomen. Hoewel onderzoekers nog niet zeker weten waarom dit zo is, is het volgens Lopez een ‘goedkope en veilige manier’ om hoofdpijn voor te zijn. “Vanaf het moment dat ik acht uur per nacht ging slapen en genoeg water ging drinken, voelde ik me stukken beter”, zo vertelt ze.

Drink een klein beetje koffie

Het klinkt misschien een beetje tegenstrijdig, maar cafeïne kan echt helpen om hoofdpijn te verminderen. Jan Lewis Brandes van de Nashville Neuroscience Group neemt dan ook vaak een kopje koffie zodra ze migraine voelt opkomen, gevolgd door een glaasje water. Cafeïne zorgt ervoor dat de bloedvaten vernauwen en de bloedstroom rond de hersenen wordt beperkt, wat de pijn kan verlichten. Drink het wel met mate, want als je te veel koffie drinkt kun je júist last krijgen van hoofdpijn.

Eet meerdere kleine maaltijden op een dag

Opvallend genoeg kan het ook helpen om in plaats van drie grote maaltijden per dag, naar meerdere kleine maaltijden te gaan, bijvoorbeeld vijf of zes. Een lage bloedsuikerspiegel tussen twee maaltijden in kan je hoofdpijn namelijk verergeren. Probeer daarom grotere maaltijden op te splitsen in meerdere, kleinere maaltijden en kijk of dit helpt.

Last van hoofdpijn? Dit moet je weten:

Bron: The Huffington Post

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden