Wandelen na het eten Beeld Getty Images
Wandelen na het etenBeeld Getty Images

Dit gebeurt er met je lichaam als je direct na het eten gaat wandelen

Na het eten op de bank of toch even een frisse neus halen, wat is nu beter voor je lichaam? We vertellen je wat er gebeurt als je gaat wandelen of zelfs rennen direct na het eten.

Lichaamsbeweging wordt natuurlijk altijd in verband gebracht met veel positieve gezondheidsvoordelen. Maar is het ook verstandig om gelijk na het eten de hort op te gaan?

Spijsvertering bevorderen

Een studie gepubliceerd in Journal of Gastrointestinal and Liver Diseases suggereert dat een wandeling van vijftien minuten in een langzaam tempo na het eten al voldoende is om de spijsvertering te bevorderen. Zo gaat het verteerde voedsel sneller door het spijsverteringskanaal, waardoor je alle vitamines en mineralen beter opneemt. Daarnaast helpt wandelen om brandend maagzuur tegen te gaan.

Bloedsuikerspiegel stabiliseren

Velen van ons eten ’s avonds de grootste maaltijd van de dag en gaan dan meteen voor de tv op de bank zitten. Hartstikke gezellig, maar niet bepaald goed voor je bloedsuikerspiegel. Die stijgt snel en kan soms urenlang verhoogd blijven. Uit onderzoek van de American Diabetes Association blijkt dat het vooral voor mensen met diabetes type 2 beter is om direct na een maaltijd te sporten om de bloedsuikerspiegel te stabiliseren. Uiteraard geldt dit voordeel niet alleen voor mensen met diabetes type 2, want wandelen is goed voor iedereen. Tien tot vijftien minuten wandelen zou voldoende moeten zijn om de bloedsuikerspiegel te verlagen.

Winderigheid voorkomen

Heb je vaak last van gasvorming of een opgeblazen gevoel na het eten? Ook dan kan een korte wandeling of licht joggen direct na het eten helpen. De reden? Wandelen activeert je spieren en zorgt voor een zachte massage in de onderbuik, wat de stoelgang bevordert. Het brengt ook de bloedsomloop op gang en helpt meer bloed naar de kern van het lichaam te sturen om het eten gemakkelijker te verteren.

Stress verlagen

Als je regelmatig stress ervaart, kan een wandeling van twintig minuten direct na het eten ook helpen om stress te verminderen. Volgens een onderzoek uit 2019, gepubliceerd in Frontiers in Public Health, helpt lichaamsbeweging in de frisse lucht om je cortisolspiegel te verlagen. Cortisol is het hormoon dat toeneemt als je gestrest bent. Je kunt dus het beste na het eten de natuur intrekken. Vergeet ook niet je mobieltje thuis te laten voor extra rust in je hoofd.

En of dat nog niet genoeg is, ben je gezond bezig door iedere dag te gaan wandelen. Zóveel calorieën verbrand je met een uur wandelen:

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Freundin.de, Eat this.

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden