Bramen Beeld Getty Images
BramenBeeld Getty Images

Dít is waarom we vaker bramen zouden moeten eten

De nazomer is de ideale tijd voor bramen. Als je ze dan plukt, zijn ze op z’n lekkerst. En eet er lekker veel, want bramen hebben heel wat gezondheidsvoordelen.

Van juli tot en met september zijn de bramen op z’n allerlekkerst en smaken ze zoet in plaats van zuur. Maar de voordelen van bramen gaan verder dan alleen hun lekkere smaak. Ze hebben heel wat indrukwekkende gezondheidsvoordelen. We zetten ze op even op een rijtje:

Vitamine C

Bramen zitten boordevol vitamine C. Eén kopje bevat zelfs al 30,2 milligram vitamine C. Dit is helft van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid. En het is belangrijk om voldoende vitamine C binnen te krijgen, want deze vitamine levert je veel gezondheidsvoordelen op. Zo is vitamine C is belangrijk voor je immuunsysteem, je krijgt er een gezonde en sterke huid van, het is goed voor je kraakbeen, voor het helen van wondjes, een gezonde bloeddruk en het helpt hartaandoeningen voorkomen.

Vezels

Veel mensen krijgen met hun dieet niet genoeg vezels binnen. Dit kan voor spijsverteringsproblemen zorgen, zoals een opgeblazen gevoel, obstipatie of maagpijn. Door iedere dag wat bramen te eten, verhoog je je vezelinname. Bramen zitten namelijk boordevol vezels. Naast een goede spijsvertering zorgen deze vezels ook voor het verlagen van je cholesterol en helpen ze een regelmatige stoelgang te bevorderen.

Vitamine K

Ook vitamine K is erg belangrijk voor je gezondheid. Je darmen maken deze vitamine zelf aan, maar dat is helaas niet genoeg. Aanvulling door voedsel is noodzakelijk. Een vitamine K-tekort kan namelijk makkelijk blauwe plekken, zware menstruatiebloedingen en bloed in de ontlasting of urine veroorzaken. Eén kopje rauwe bramen levert al bijna 29 microgram op. Dit is meer dan een derde van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.

Mangaan

Bramen zijn rijk aan mangaan. Mangaan is misschien een onbekend mineraal, maar wel heel belangrijk voor een gezonde botontwikkeling een gezond immuunsysteem. Daarnaast kan mangaan osteoporose helpen voorkomen, de bloedsuikerspiegel onder controle houden en epileptische aanvallen verminderen.

Hersenen

De antioxidanten in bramen ondersteunen je brein. Ze helpen je om je hersenen in goede conditie te houden. Zo helpen ze om geheugenverlies door ouderdom te vertragen. Verder kan het eten van voldoende bramen je helpen je cognitieve en motorische vaardigheden te verbeteren.

Huid

Doordat bramen veel antioxidanten zoals polyfenolen, vitamine A en vitamine C bevat, zijn ze heel goed voor je huid. Deze stoffen vechten samen tegen vrije radicalen. Hierdoor beschermen ze je huid tegen schade van UV-straling en dragen ze bij aan de vernieuwing van huidcellen.

Wat is gezonder: fruit uit de blender, versgeperste sap of toch zelf kauwen? Diëtiste Wendy legt het uit:

Bron: Healthline.

null Beeld
Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden