null Beeld

Dit moet je eten om grijze haren te voorkomen + nog 6 ingrediënten voor mooi haar

Ben je een van de gelukkigen die nog geen grijze haren heeft en wil je dat graag zo houden? Sla dan zo snel mogelijk walnoten in. 

Susan Dalstra

Door walnoten te eten, kun je de komst van grijze haren uitstellen. Dat zegt tricholoog (een dermatoloog gespecialiseerd in haar-afwijkingen) dr. Jan Wadstein. Walnoten zitten bomvol vitamine B, E en omega 3-vetten. Die ingrediënten geven je haar glans en body, maar dat is nog niet het enige: in walnoten zit ook koper.

Handje walnoten

Koper speelt een rol in de aanmaak van melanine, het pigment dat je haar kleur geeft. Haar dat al heel vroeg grijs wordt, heeft vaak een tekort aan koper. Met iedere dag een handje walnoten kun je dure kappersbezoekjes dus nog even uitstellen.

Dure haarproducten

Dokter Wadstein pleit ervoor dat mensen investeren in goede voeding in plaats van dure haarproducten. “Haar vereist een constante toevoer van proteïne, glucose, vitaminen en mineralen. Als daar een tekort aan is, zie je dat meestal als eerste terug aan je haar.”

Met andere woorden: dunner wordend haar, gespleten punten, vaalheid en roos kunnen een signaal zijn dat je bepaalde voedingsstoffen tekort komt. Met de volgende producten kun je dat soort ellende voorkomen.

  • Quinoa voor volumeSlap haar kan een teken zijn van een proteïnetekort. Haar bestaat voor 90% uit proteïne. Logisch dus dat je haar er niet zo levenslustig uit ziet als je daar te weinig van binnen krijgt. Vegetariërs en mensen die hun ontbijt overslaan, hebben vaak moeite om genoeg proteïne binnen te krijgen. De oplossing? Quinoa. Dit zaad geeft je lichaam alle aminozuren die het nodig heeft, inclusief lysine: een ingrediënt dat ook in veel shampoos tegen haarverlies zit.
  • Linzen tegen haarverliesDunner wordend haar en haarverlies komt vaak door een tekort aan ijzer. Als het ijzergehalte laag is, raakt je haar als het ware uitgehongerd waardoor de haargroei stopt en je lokken slijten. Mager rundvlees is de beste bron voor ijzer, maar als je liever geen rood vlees eet, zijn linzen ook een heel goede optie.
  • Eieren voor elasticiteitJe kunt eieren eigenlijk beschouwen als een eetbaar haarmasker. Ze zitten vol ingrediënten die je lokken een boost geven, zoals proteïne, vitamine B en - D. Vitamine B zorgt voor toename van de keratineproductie van het haar aan, wat de haarelasticiteit en veerkracht ten goede komt. Als je haar snel afbreekt, is het dus slim om de dag te beginnen met een gekookt eitje of een omelet.
  • Oesters tegen roosEen droge hoofdhuid kan betekenen dat je lichaam te weinig zink binnenkrijgt. Zink zorgt ervoor dat de klieren die olie afscheiden goed werken. Te weinig zink kan daardoor leiden tot een droge hoofdhuid. In oesters, krab en kreeft zit veel zink, maar als je niet zo’n visliefhebber bent kun je ook uit de voeten met pompoenzaadjes.
  • Havermout voor jeugdig haarAls je ouder wordt, wordt je haar brozer en slapper. Dit komt doordat het silicagehalte afneemt. Silica is een belangrijk mineraal dat hormonen in balans houdt. Havermout is perfect om de dag mee te beginnen omdat het een bron van silica is. Bepaald geen straf, want er zijn heel veel lekkere havermoutrecepten.
  • Paprika tegen gespleten puntenVitamine C beschermt het haar tegen schade van vrije radicalen. Daarnaast is vitamine C belangrijk voor de aanmaak van talg en collageen. Droog haar en gespleten punten kunnen een signaal zijn dat je er te weinig van binnenkrijgt. Rode paprika is een belangrijke bron van vitamine C, maar het zit ook in sinaasappels, aardbeien, tomaten en broccoli.

Ook aardappelschillen zouden grijze haren voorkomen:

LEES OOK:

Bron: The Daily Mail. Beeld: Joost Govers

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden