null Beeld

Dít zijn de gezondheidsvoordelen van een avocado

In je salade of op een cracker met een gekookt eitje: het eten van avocado wordt steeds populairder. En dat is niets voor niets, want er zitten een hoop voordelen aan het eten deze groene vrucht.

Online redactie Libelle

Vrucht ja, je leest het goed. Je had het waarschijnlijk niet gedacht, maar de avocado is een fruitsoort. Toch scharen de meesten avocado onder groenten. Dit komt waarschijnlijk doordat het geen zoete of zure smaak, maar juist een nootachtige smaak heeft. Daarnaast bestaat het meeste fruit voornamelijk uit koolhydraten, terwijl de avocado veel gezonde vetten bevat.

Zo gek is het dus niet dat geen enkele fruitsoort zo snel populair is geworden als de avocado. Afgelopen werd volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) voor 1,1 miljard euro aan avocado's geïmporteerd. Dat heeft uiteraard te maken met de gezondheidsvoordelen, want er zijn genoeg reden om meer avocado te eten:

1. Voedzaam

Avocado's bevatten een hoop voedingsstoffen, waardoor twintig verschillende vitamines en mineralen. De belangrijkste zijn vitamine K, foliumzuur, vitamine C, kalium, vitamine B5, vitamine B6 en vitamine E. Verder zitten er een hoop eiwitten, gezonde vetten en vezels in, waardoor avocado voedzaam is en je snel(ler) een verzadigd gevoel krijgt.

2. Meer kalium dan bananen

Kalium is een voedingsstof waar de meesten niet genoeg van binnen krijgen. Een kaliumtekort is geen pretje. Het kan je namelijk ontzettend moe en futloos doen voelen. Andere symptomen zijn misselijkheid, een verminderde eetlust, lusteloosheid en verzwakte spieren. In de ernstige gevallen kan het zelfs zorgen voor hartritmestoornissen.

Mocht je een van deze symptomen herkennen, dan kan het slim zijn om wat meer avocado te eten. Verschillende onderzoeken tonen namelijk aan dat het een hoge(re) kaliuminname zorgt voor een verlaagde bloeddruk. Dit verlaagt het risico op hart- en vaatziekten.

3. Gezonde vetten

Avocado's bevatten misschien wat meer vet dan een gemiddeld product, maar het grootste deel is oliezuur. Dit is enkelvoudig onverzadigd oliezuur, oftewel gezond vet. Deze vetten heb je nodig voor een goede gezondheid.

4. Boordevol vezels

Ze zitten ook boordevol oplosbare en onoplosbare vezels. De oplosbare vezels voeden de goede bacteriën in je darm, waarbij er stoffen vrijkomen die de darmbeweging stimuleren. Ze geven je een verzadigd gevoel na het eten. De onoplosbare vezels dragen daarentegen bij aan een goede ontlasting. Maar let op dat je niet té veel vezels op een dag eet.

5. Verlagen je cholesterol

Cholesterol is een vetachtige stof die het menselijk lichaam nodig heeft als bouwsteen voor lichaamscellen en hormonen. Maar je kunt er ook teveel van hebben. En te hoog cholesterol vergroot de kans op hart- en vaatziekten. Door gezond te eten kun je je cholesterol weer verlagen. Het eten van meer avocado is dan een slimme keuze.

6. Extra goed voor veganisten

Verder hebben studies aangetoond dat het eten van avocado in combinatie met groenten het aantal antioxidanten dat je binnenkrijgt kan verhogen. Sommige voedingsstoffen zijn namelijk in vet oplosbaar, wat betekent dat ze met vet moeten worden gecombineerd om hun werk te kunnen doen. Kortom: een avocado is dus niet alleen voedzaam, het kan ook de voedingswaarde van ander plantaardig voedsel dat je eet verhogen. Dit is heel handig voor veganisten, omdat zij alleen maar plantaardig voedsel eten.

7. Goed voor je ogen

Avocado's bevatten veel antioxidanten, waaronder luteïne en zeaxanthine. Deze voedingsstoffen zijn erg belangrijk voor de gezondheid van het oog en verlagen het risico op slijtage van het centrale gedeelte van je netvlies (maculadegeneratie) en staar.

8. Kan symptomen van artritis verlichten

Reumatoïde artritis is een vorm van reuma waarbij chronische ontstekingen in de gewrichten ontstaan, doordat het afweersysteem zich tegen het eigen lichaam keert. Het eten van avocado's kan de symptomen van artritis, zoals pijnlijke gewrichten, verlichten.

Avocadoletsel

Hartstikke gezond en lekker dus. Maar pas wel op tijdens het snijden. Nederlandse plastisch chirurgen waarschuwen voor avocadoletsel. Zo moest Libelle's Chanan bijna een jaar revalideren nadat ze haar pees had doorgesneden bij het verwijderen van de pit.

Avocado nog niet rijp? Met dít trucje kun je hem wel meteen eten:

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Healthline. Beeld: Getty Images

null Beeld

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden