null Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Door déze drie strekoefeningen raak je eerder van je hielspoorklachten af

Een felle, stekende, aanhoudende pijn die uit het niets onder je voet ontstaat en door kan stralen naar je hiel en achillespees: hielspoor. Het is een kwaaltje dat vaak voorkomt bij vrouwen tussen de 40 en 60 jaar oud en kan erg vervelend zijn. Wij zetten drie oefeningen voor je op een rij die de klachten kunnen verminderen.

de paden op

Het is niet altijd goed te achterhalen waar hielspoor vandaan komt. Volgens Thuisarts kan het zijn dat er te veel achter elkaar gelopen of juist te weinig bewogen is, door het dragen van verkeerde schoenen of door een afwijking in de voetvorm. Soms is de oorzaak niet helemaal te achterhalen en zijn oefeningen als hieronder fijn om toch wat verlichting te geven. Worden je klachten na drie maanden niet minder, neem dan contact op met je huisarts als je er veel last van hebt.

Oefening 1: Met de handen tegen de muur

Voor de eerste rekoefening ga je met je gezicht naar de muur ongeveer een halve meter van de muur af staan. Zet je handen op schouderhoogte tegen de muur en zet de voet waar je last van hebt een ruime pas naar achteren. Leun wat naar voren, buig door je voorste knie en probeer de hiel van de pijnlijke voet op de grond te houden.

Zo strek je je kuit en hiel helemaal uit. Houd deze houding 30 seconden vast en kom dan weer langzaam rechtop staan. Voor het beste resultaat kun je de oefening drie keer herhalen.

Oefening 2: Door je knieën buigen

Voor deze oefening ga je rechtop staan, zet je de voet waar je last van hebt een voetlengte naar achteren. Je voeten staan nu een stukje uit elkaar. Buig langzaam naar beneden door je knieën, houd je rug recht. Zak net zo lang tot je een goede rek voelt in je kuit en houd daar je houding 30 seconden vast. Ook deze oefening doe je drie keer.

Oefening 3: Zittend je hiel strekken

Benieuwd naar de derde oefening? Bekijk dan de video hieronder, waarin fysiotherapeut Nadia Dolatabadi de derde oefening uitlegt en ook de eerste twee oefeningen voordoet. Strek ze!

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden