null Beeld Getty Images/iStockphoto
Beeld Getty Images/iStockphoto

Echte waardering: klein gebaar, grootse impact

Een aardig woord, een compliment, een blijk van echte waardering. Het is gratis en zo gegeven, en toch doen we het allemaal te weinig. Libelle’s lifestyleredacteur Nienke Zondervan verraste haar collega met een bloemetje omdat ze altijd voor haar klaarstaat.

onze Commerciële RedactieGetty Images/iStockphoto

Libelle samen met Nuon

Het lijkt zo vanzelfsprekend dat de buurvrouw je planten water geeft wanneer je op vakantie bent. En dat je zus de kinderen uit school haalt als je een middag moet doorwerken. Natuurlijk betekent dat niet dat je het niet waardeert, maar het kan geen kwaad om die waardering ook eens uit te spreken. En door goed naar elkaar te luisteren, begrijp je dat echte waardering niet vanzelfsprekend is.

Met de waardering van

Ben – of heb – jij op het werk bijvoorbeeld een leidinggevende die vooral praat over de dingen die beter kunnen, in plaats van wat goed gaat? Laten we bij jezelf beginnen. Het blijkt namelijk dat als je een complimentje geeft, je daardoor ook zelf een goed gevoel krijgt. Dus vertel die collega eens hoe fijn het is als hij de late dienst wil pakken. Dat je dankzij je collega een uurtje eerder weg kan om bij de voorstelling van je kinderen te kunnen zijn. Of dat het zo attent is dat hij of zij altijd iets lekkers meeneemt op de maandagochtend. Dat zorgt voor meer werkplezier en dat komt de sfeer ten goede. Waardering zit ’m in de kleinste dingen. Je geeft iets, maar krijgt er nog veel meer voor terug.

Waarderingsonderzoek

Uit het Nationaal Waarderingsonderzoek dat Nuon onlangs uitvoerde onder ruim 1000 Nederlanders, bleek dat bijna twee op de drie collega’s zich te weinig gewaardeerd voelt door collega’s of hun leidinggevende. Ook werd uit dat onderzoek duidelijk dat mensen die niet gewaardeerd worden, allerlei negatieve gevoelens ervaren. Met stip op één staat teleurstelling (50%), gevolgd door onzekerheid (35%), onverschilligheid (23%), frustratie (21%) en tot slot verdriet (17%). Nog zo’n opvallend feitje: bijna de helft van de mensen hoort liever dat ze hun werk goed doen, dan dat ze een stapje bij hun salaris krijgen. Nuon voerde dit onderzoek uit omdat ze het belangrijk vinden dat klanten zich door hen gewaardeerd voelen. Want gewaardeerd worden, dat wil iedereen. Thuis, als partner, maar ook als klant van Nuon.

Door goed naar elkaar te luisteren, begrijp je dat echte waardering niet vanzelfsprekend is. Kijk voor meer informatie op de website van Nuon.

Bekijk ook de video van Libelle’s Jacklynn die haar moeder gaat verrassen.

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden