null Beeld

Even bellen met… diëtist Wendy: “Reumaklachten zijn te verminderen met een aangepast dieet”

Een plantaardig dieet kan de klachten van patiënten met reumatoïde artritis of artrose verminderen. Hoewel dat al geruime tijd bekend is, is er in de gezondheidszorg nog weinig aandacht voor. Volgens diëtist en onderzoeker Wendy Walrabenstein is dat erg zonde, want een aangepast dieet kan veel mensen helpen.

Wendy doet momenteel onderzoek naar het effect van een plantaardig dieet, lichaamsbeweging, stressreductie en een beter slaappatroon op reuma en artrose. De resultaten hiervan zullen eind volgend jaar bekend zijn, maar eerder gedaan onderzoek is alvast veelbelovend.

Voortgaand onderzoek

"Als je de gemiddeld reumatoloog vraagt of voeding iets met reuma te maken heeft, dan is de kans groot dat hij of zij 'nee' zegt. Maar dat is niet helemaal waar. Voor de klassieke vorm van reuma, reumatoïde artritis, bestaan er nu zo'n twintig jaar medicijnen. Dat is relatief kort. Voordat deze er waren, is er wel eens wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de relatie tussen voeding en reuma en daaruit blijkt dat een aangepast dieet wel degelijk impact kan hebben."

In 1991 is er een Noorse studie uitgevoerd waarin patiënten voor het eerst een week gingen vasten en daarna plantaardige voeding voorgeschoteld kregen. De resultaten waren erg positief: de zwellingen van de gewrichten namen af en de patiënten hadden minder pijn.

"Omdat daarna de 'goede' medicijnen kwamen, verdween dit onderzoek onderin de la. Zonde, want veel mensen rapporteren vervelende bijwerkingen van deze 'goede' medicijnen", legt Wendy uit. Zo hebben sommigen last van misselijkheid, huidklachten of haaruitval. "En dat terwijl de juiste levensstijl ook veel voor deze mensen kan doen."

Artrose

Naast reumatoïde artritis doet Wendy ook onderzoek naar artrose. Met het aangepaste 'Plants for Joints'-dieet (planten voor gewrichten) gaat ze na of plantaardig eten, beweging, stressmanagement en genoeg slaap ook klachten bij hen kan verminderen. Een klein onderzoek dat hier eerder naar gedaan is, wees al minder pijn, beter functioneren en minder stijfheid uit.

Plantaardig eten

Maar is het de bedoeling dat mensen met klachten van de een op de andere dag overstappen op plantaardig eten? Daar is ze kort over: "Iedere stap naar een meer plantaardig dieet werkt naar mijn ervaring positief. Je hoeft dus niet gelijk helemaal over te stappen, maar hoe groter het aandeel onbewerkt en plantaardig is, hoe meer effect het waarschijnlijk zal hebben."

Wie vooral onbewerkt plantaardig eet, laat vlees, vis of zuivel staan en kiest ervoor minder 'snelle suikers' te eten en juist meer 'langzame suikers'. Snelle suikers zitten in fastfood, snoep, witbrood en bewerkt voedsel. In groente en fruit en volkoren producten vind je langzame suikers. Deze producten zorgen voor minder grote schommelingen in je bloedsuikerspiegel en daarmee een lager risico op diabetes, schade aan organen en aderen.

"We denken vooral dat het grote aandeel vezels in plantaardig eten voor pijnvermindering bij patiënten met reumatoïde artritis of artrose zorgt. Een eitje of een stukje vis eten is dus niet slecht, maar onbewerkt plantaardig eten is vooral heel erg goed."

Heb jij artrose? Voor het onderzoek heeft Wendy nog patiënten met artose nodig. Hier vind je meer informatie over criteria en andere belangrijke zaken.

Libelle's Laurence besloot een maand lang vlees, zuivel en eieren van het menu te schrappen. Een 'vegan challenge', ofwel een maand lang veganistisch eten. En zó beviel dat:

Wil je aan de slag met een gezonde leefstijl? Dan kan het boek ‘Food, Body, Mind’ van Wendy je ook verder helpen.

Hoera, Libelle is genomineerd voor website van het jaar 2020. Help jij ons naar de overwinning? Stemmen kan hier.

Beeld: iStock

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden