null Beeld

Even bellen met… diëtist Wendy: welke supplementen worden aanbevolen deze winter?

Met de komst van het coronavirus én de winter, neemt de aandacht voor voedingssupplementen toe. Welke uit het oneindige aanbod kunnen we het best slikken? We belden diëtist en onderzoeker Wendy Walrabenstein.

In Nederland slikken we er dagelijks lustig op los. De brancheorganisatie van zelfzorgmiddelen Neprofarm rekende voor 2018 uit dat we in ons land voor maar liefst 134 miljoen euro in één jaar aan supplementen kopen. En met de aanwezigheid van het coronavirus schatten we in dat dat er niet minder op is geworden. Dat is voor een groot deel onnodig. Walrabenstein raadt over het algemeen maar één supplement aan, en dat is vitamine D.

Vertel...

"Vitamine D zit weliswaar in voeding, maar wordt vooral onder invloed van zonlicht op je huid aangemaakt. En we hebben hier nu eenmaal niet zoveel zon. Vooral in de winter hebben we een extra behoefte aan vitamine D, maar ikzelf slik het zelfs ook in de zomer omdat ik dan veel binnenzit", vertelt de voedingsdeskundige. "Bepaalde groepen mensen hebben een nog hogere dosis nodig. De omzetting van zonlicht naar vitamine D is vaak minder efficiënt bij mensen met een getinte of donkere huid, kinderen en mensen ouder dan 70 jaar."

Daarnaast kwam recentelijk aan het licht dat er ook een relatie is tussen een tekort aan vitamine D en het coronavirus. "Onderzoek suggereert inderdaad dat een tekort aan vitamine D voor een heftiger ziektebeloop kan zorgen", bevestigt Walrabenstein.

Hoeveel vitamine D moeten we extra nemen?

"In de winter is dat voor de meeste mensen 10 microgram, voor ouderen ongeveer 20 microgram. Het maximum is in ieder geval 100 microgram."

En hoe moeten we die 10 of 100 microgram omgezet in supplementen voor ons zien?

"Op het etiket van supplementen staat altijd hoeveel er in het supplement zit en om hoeveel van de dagelijkse hoeveelheid het gaat. Bij vitamine D adviseren we niet meer dan 100 microgram (of 4000 internationale eenheden) per dag te nemen. Het is niet zo dat je bij een overschrijding direct klachten krijgt, maar stel dat je langdurig teveel binnenkrijgt, kan dat wel schadelijk zijn voor je organen. Of je kunt er misselijk en slaperig van worden. Maar een overmatige intake van vitamine D zie je bijna nooit."

Is het ene potje nog beter dan het andere?

"Het is lastig om uitspraak te doen over kwaliteit, maar uit het basale aanbod zie ik in ieder geval weinig verschil tussen dure en goedkope merken."

En verder? Algemeen genomen, raad je voor de winter nog andere supplementen aan?

"De meeste mensen krijgen voldoende vitamines en mineralen binnen als ze gebalanceerd eten. Vitamine D haal je uit zonlicht en in die zin een heel afwijkende vitamine. het hangt niet echt samen met je voeding, ook al krijgen we via voeding wel een klein beetje vitamine D binnen. Andere supplementen raad ik niet per se aan, op sommige situaties na. Zo hebben veganisten baat bij vitamine B12 en kunnen mensen die geen brood eten baat hebben bij wat extra jodium. Daarbij neemt het ene persoon een bepaald vitamine gemakkelijker op dan de ander, dus ook dan zou je gericht supplementen kunnen slikken."

"Mensen zijn vaak geneigd om multivitamine te slikken, maar daar ben ik geen voorstander van. Voeding is nog een relatief nieuwe wetenschap en er zijn veel dingen die wij nog niet weten. Een eerder onderzoek waarbij mensen extra vitamine A en E slikten om de kans op kanker te verkleinen, kwam bijvoorbeeld met onthutsende resultaten: tegen verwachting in kregen zij juist significant vaker longkanker dan de controlegroep. Wat ik er maar mee wil zeggen: we weten het fijne nog niet over supplementen. Probeer vitaminen en mineralen daarom zoveel mogelijk uit natuurlijke bronnen te krijgen, dan zit je deze winter, met een beetje extra vitamine D, waarschijnlijk goed."

Wil je aan de slag met een gezonde leefstijl? Dan kan het boek ‘Food, Body, Mind’ van Wendy je ook verder helpen.

null Beeld

In deze video legt Wendy uit waarom ook beweging belangrijk is om gezond te blijven:

De mooiste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Bron: Wendy Walrabenstein. Beeld: iStock

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden