null Beeld

Frituurfans, opgelet: friet is zo slecht nog niet

Goed nieuws voor wie friet niet kan weerstaan: zo vreselijk slecht is het nou ook weer niet. Tenminste, als we het onderzoek mogen geloven dat onlangs werd gepubliceerd in wetenschappelijk tijdschrift Food Chemistry. Ook hamburgers hoeven trouwens niet slecht te zijn: Sonja Bakker geeft het goede voorbeeld.

Marloes Levie

Dat vraagt om extra uitleg, want gefrituurde versnaperingen hebben niet bepaald een gezonde reputatie. Maar onderzoekers concludeerden nu dat gefrituurde aardappels, pompoen, aubergine en tomaten veel meer antioxidanten bevatten dan hun gebakken of gekookte tegenhangers. En antioxidanten, die beschermen de cellen in je lichaam.

Vitaminen

Het is geen geheim dat het toevoegen van een vetbron – bijvoorbeeld groente roosteren in olijfolie – het lichaam helpt om vetoplosbare vitaminen, zoals A, D, E en K op te nemen. Dat maakt het frituurverhaal al een stuk aannemelijker. En goed om te weten: onderzoekers frituurden in extra vergine olijfolie.

Kanttekening

Heb je nu carte blanche om helemaal los te gaan met de frituurpan en extra vergine olijfolie? Helaas. Een kleine nuance is op z'n plaats. Kaas- of kipsnacks bevatten veel minder water dan aardappelen en groenten, dus nemen ook minder olie op. Bye bye, vitamineverhaal dus. Om over de calorieën in de frituurolie nog maar te zwijgen. Er zijn misschien wat mitsen en maren, maar alles bij elkaar opgeteld, mag je best af en toe een portie patat eten. Zonder schuldgevoel.

LEES OOK:

Wil je niets meer missen van Libelle? Neem een abonnement op het blad. Profiteer nú van onze speciale aanbieding: 8 nummers voor slechts € 19,95.

Bron: Eatclean.com. Beeld: iStock

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden