null Beeld Getty Images/iStockphoto
Beeld Getty Images/iStockphoto

Gedonder daaronder: wat te doen bij aambeien?

Het is een kwaaltje waar niet veel mensen graag openlijk over praten: aambeien. Toch krijgt 30% van de Nederlanders er weleens mee te maken. Eigenlijk niks om je voor te schamen dus... 

onze Commerciële RedactieGetty Images/iStockphoto

Libelle samen met Sperti

In dit artikel lees je hoe je weet of je aambeien hebt én wat je eraan kunt doen.

Symptomen & klachten

Aambeien zijn uitstulpingen van het slijmvlies aan de binnenkant van de darm. Gelukkig zijn ze relatief onschuldig, maar het kan wel erg vervelend zijn in het dagelijks leven. Bijvoorbeeld tijdens het zitten, fietsen of een toiletbezoek. Heb je last van onderstaande symptomen en klachten? Dan kan het goed zijn dat je last hebt van aambeien.

  • Jeuk, pijn of irritatie rond de anus
  • Een branderig gevoel bij het ontlasten
  • Een moeilijke stoelgang
  • Een bultje aan de wand van de anus
  • Bloed- of vochtverlies tijdens of na de stoelgang

De oorzaken

Aambeien ontstaan door hoge druk. Dit kunnen de oorzaken zijn:

  • Harde ontlasting of verstopping
  • Te weinig lichaamsbeweging
  • Eenzijdige of ongezonde voeding
  • Overgewicht
  • Langdurig hoesten
  • Zwangerschap of hard persen tijdens een bevalling

Wat te doen bij aambeien?

Als je last hebt van aambeien, wil je er natuurlijk zo snel mogelijk vanaf. Helaas kun je aambeien niet helemaal voorkomen. Wat je wél kunt doen is de kans op aambeien verkleinen en de klachten verminderen. Vraag bij twijfel wel altijd eerst advies aan je huisarts. Deze tips kunnen helpen:

  • Drink 1,5 tot 2 liter water per dag. Het versoepelt de ontlasting en verkleint de kans op ontstopping.
  • Eet gevarieerd en vezelrijk, dit zorgt voor zachte, soepele ontlasting. Denk aan volkorenbrood-, meel en -pasta, bonen, fruit en bruine rijst. En als tussendoortje noten, rozijnen, zonnebloempitten of volkorenzoutjes.
  • Beweeg minimaal 30 minuten per dag, dit stimuleert de darmfunctie en de bloedsomloop, en versterkt ook de spieren in het onderlichaam. Sporten die je beter kunt vermijden als je last hebt van aambeien zijn paardrijden, fietsen en gewichtsheffen, want dan zet je het anale gebied juist onder druk.
  • De plas ophouden kan bijdragen aan verstopping, dus ga naar het toilet als je moet. Neem op het toilet de tijd en ontspan. Probeer niet te persen of de adem in te houden.
  • Zorg dat je een gezond gewicht hebt. Elke extra kilo verhoogt de druk op het onderlijf en hiermee de kans op aambeien.
  • Wissel je lichaamshouding regelmatig af. Te lang staan of zitten kan druk op de anus uitoefenen.
  • Voorkom of verminder stress, want het kan voor spijsverteringsproblemen zorgen.
  • Versterk de bekken- en anale spieren door deze regelmatig een paar seconden aan te spannen en weer te ontspannen. Doe die ook tijdens de zwangerschap en voor en na de bevalling.
  • Probeer Sperti zalf of zetpillen. Deze producten verlichten de jeuk en verzachten de pijn bij aambeien.

Vertrouwde oplossing

Sperti is al jaren een vertrouwde oplossing bij aambeien en de nummer 1 van Nederland in de beschrijding van klachten van aambeien*. De Sperti zalf verzacht de pijn en verlicht de jeuk bij zowel inwendige als uitwendige aameien. De Sperti zetpillen zijn er met name voor inwendige aambeien. Als je zowel last van inwendige als uitwendige aambeien hebt, is een combinatie te adviseren: gebruik overdag de zalf en 's avonds een zetpil.

De producten van Sperti zijn online en in de winkel te koop bij de drogisterij. Bijvoorbeeld bij Etos.

null Beeld

null Beeld

Sperti is een geneesmiddel. Lees voor gebruik de bijsluiter. *IRI (verkopen 2019). KOAG nr: 107-1019-1397, PP-RRH-NLD-0018

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden