Afvallen Beeld Unsplash
AfvallenBeeld Unsplash

Gezond afvallen met Libelle: zo lukt het wél

Superslank is niet ieders kopje thee, maar veel vrouwen willen wel nét een paar kilo kwijt. En dat is precies waarbij deze serie ‘Afvallen met Libelle’ van pas komt. Wat weten we eigenlijk over afvallen? Hoeveel vrouwen lijnen? En wat is het effect op je gezondheid en gevoel van geluk?

Marlies JansenUnsplash

Van de Libelle-lezeressen heeft 64% een of meer diëten gevolgd in haar leven. Het gemiddelde? Dat zijn er maar liefst vijf tot zes.

Gevaarlijke crashdiëten met hooguit 500 calorieën per dag of waarbij je enge (hongerstillende) pillen slikt die hartkloppingen kunnen geven, zijn er gelukkig vrijwel niet meer. Ook bizarre, eenzijdige afvalmethodes als het brood- of sherrydieet hebben we overboord gegooid. De diëten van nu zijn onder te verdelen in de categorieën caloriearm (denk aan Cambridge, met maaltijdvervangende repen en shakes), koolhydraatarm (Atkins, Pioppi) en/of eiwitrijk (het ketodieet). Of ze draaien om puur en onbewerkt ‘oervoedsel’, zoals het Paleodieet. Totaal anders, maar ook een succes: methodes als intermittent fasting en mindfull afvallen. (En natuurlijk is er altijd nog een groep die zich er dapper doorheen slaat met het good old HMV-dieet, oftewel de Helft Minder Vreten).

Lokroep lekkers

Al dat lijnen komt niet uit de lucht vallen. We zijn de afgelopen decennia met z’n allen zwaarder geworden. In 2020 had de helft van de Nederlanders van 18 jaar en ouder matig of ernstig overgewicht. Matig betekent een Body Mass Index (BMI) van 25 of meer, ernstig overgewicht is 30 of hoger. In de jaren ’80 was dit nog een derde. Die toename is niet heel gek: we leiden een meer zittend leven en de lokroep van makkelijk, snel, lekker en zoet/vet eten is overal te horen en harder dan ooit. Bovendien staan we in onze ‘maakbaarheidsmaatschappij’ meer dan ooit onder druk er perfect uit te zien, zoals de vrouwen op de (bewerkte!) foto’s in reclames en op social media.

Dág, smulrol

Toch verschillen de redenen waarom vrouwen lijnen. De een wil simpelweg wat kilo’s kwijt alvorens zich in bikini te vertonen op vakantie, of om van die ‘smulrol’ boven de broekrand verlost te zijn. Een ander kampt met serieuze gezondheidsklachten zoals een hoge bloeddruk of pijnlijke (knie)gewrichten door overgewicht. Ook zijn er vrouwen die een goed voorbeeld voor hun kinderen willen zijn door gezondere keuzes te maken. En maar liefst zes op de tien vrouwen denkt gelukkiger te zijn met een slanker figuur, blijkt uit een Libelle-enquête.

Wat maakt jou gelukkig?

Dat laatste is maar de vraag. Want wat maakt écht gelukkig in het leven? Langdurig (streng) diëten blijkt dat niet te zijn, zoals psychologe Tatjana van Strien ontrafelt in haar klassieker ‘De afslankmythe, waarom diëten vaak niet lukt’. Ook de Amerikaanse psychologe Traci Mann verdiepte zich in het langetermijnsucces van diëten. Ze bestudeerde zo’n 100 dieetstudies en ontdekte dat de grote meerderheid van de afvallers weer was aangekomen. Van de lijners die langer dan 2 jaar werden gevolgd, kwam 83% uiteindelijk meer kilo’s aan dan ze kwijt waren geraakt. Want dat is het grote gevaar: dat je gaat jojo’en en blíjft worstelen je gewicht.

Bodypositivity

Als tegenhanger van de #fitgirls op sociale media – en het idee dat we allemaal een lichaam als van Doutzen Kroes kunnen krijgen als we maar hard genoeg lijnen en trainen – groeit de #bodypositivitybeweging. Want ieder lichaam is mooi en waardevol, we mogen zijn zoals we zijn. En hoeveel kilo je ‘schoon aan de haak’ weegt, zegt niets over wie je bent als mens of hoe je leven eruitziet.

Blijvend resultaat

Je hoeft niet mager te zijn om lekker in je vel te zitten, en je gezond en energiek te voelen. Wil je toch een paar kilo kwijt? Maak jezelf dan niet gek met rigoureuze hongerdiëten. Talloze onderzoeken vertellen ons dat in een langzaam tempo – hooguit 0,5 tot 1 kilo per week - afvallen door een gezonde leefstijl beter is. Het is makkelijker vol te houden, gezond én het resultaat is blijvend.

Het Voedingscentrum berekende dat 5 tot 10% van je huidige gewicht afvallen al een enorme gezondheidswinst betekent: minder kans op diabetes, een verhoogd cholesterolgehalte en een verhoogde bloeddruk, en daarmee ook minder risico op hart- en vaatziekten, zoals een hartinfarct of een beroerte.

En dat is prima te doen: deze serie ‘Afvallen met Libelle’ én de afvalchallenge met Wendy van Walrabenstein helpen je erbij!

Bron: CBS, enquête Libelle 85 jaar, Nemo kennislink, Leefstijlmonitor.

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden