null Beeld

Gezonde sesamrepen

AnneVervoort

De sesamzaadjes in dit recept zijn beregezond. Deze kleine zaadjes barsten namelijk van calcium, magnesium, mangaan, ijzer en vezels. Uit onderzoek blijkt dat sesamzaad een cholesterolverlagend effect heeft.

Zelf sesamrepen maken

Wat heb je nodig?

300 g sesamzaad

300 g honing

snufje zout

Zó maak je het!

Rooster de sesamzaadjes met een snufje zout in een pan. Als de zaadjes een kleurtje hebben gekregen voeg je de honing toe. Roer door tot er een plakkerig mengsel ontstaat.

Giet het mengsel op een ingevet bakpapiertje en smeer het uit tot 0,5 cm dikte. Laat het volledig hard worden in de koelkast.

Variaties

Nu je de basis onder de knie hebt, kun je volop variëren. Voeg een van de volgende smaakmakers aan de honing toe als het mengsel staat te pruttelen. Of gebruik noten in plaats van zaden.

  • citroenrasp
  • sinaasappelrasp
  • tijm
  • kaneel
  • rozemarijn

Meer recepten vind je op onze receptenpagina.

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden