null Beeld

“Haal K3 van verpakking ongezonde producten”

Kinderidolen zoals K3 op de verpakking van ongezonde producten zetten onze kinderen aan tot overgewicht. Voedselwaakhond Foodwatch vindt dat er gestopt moet worden met Maya de Bij-ranja, K3-chips en Bumba-koekjes.

Foodwatch deed onderzoek naar 24 producten waar figuren van Studio 100 uit België reclame voor maken. Alle producten bleken volgens de normen van de Wereldgezondheidsorganisatie WHO slecht te scoren op ten minste één aspect. In de ongezonde producten zit te veel suiker, vet of zout.

Kindermarketing

Volgens Foodwatch gaat het om ongezonde kindermarketing, dit omdat vooral jonge kinderen producten met een bekend figuurtje leuker of lekkerder vinden en er meer van eten. Zo kunnen kinderen op jonge leeftijd al overgewicht krijgen waar ze de rest van hun leven last van kunnen houden.

Lees ook: Driekwart van de Nederlanders eet ongezond.

Actie

Foodwatch is begonnen met een e-mailactie naar Studio 100. Het bedrijf, waar onder meer K3, Mega Mindy en Plopsaland onder vallen, wordt gevraagd om te stoppen met het 'uitlenen' van zijn kinderhelden voor het promoten van ongezonde producten.

Efteling

Overigens is Studio 100 niet de enige partij die zijn kinderidolen op snoep en koek laat staan. Ook Disney, Nickelodeon en de Efteling doen dat.

Bron: Foodwatch, NOS Beeld: iStock

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden