null Beeld

Hadewych Minis: “Ik ben een mens van uitersten”

Ze speelde bij Toneelgroep Amsterdam, had rollen in succesvolle films, maakte twee albums die goed werden ontvangen… Hadewych Minis (41) gooit om de zeven jaar het roer om. Nu heeft ze bijvoorbeeld een onewomanshow gemaakt. “Jezelf weer even in een onveilige situatie plaatsen, dat is ontzettend leuk.”

Online redactie Libelle

Wist je meteen waarover die voorstelling moest gaan?

“Over mijn zoektocht. Minis Plus, zoals de voorstelling is gaan heten, gaat over mijn variant van vrouw-zijn. Ik ben op een punt in mijn leven gekomen dat ik én moeder én dochter én echtgenote én vriendin én buurvrouw én familielid én carrièrevrouw én zangeres én actrice ben. Al die verschillende vrouwen huizen in dit ene lijf. En dan leven we ook nog in een tijd waarin van vrouwen wordt verwacht dat ze al die ballen even hoog in de lucht houden. Daar moest de voorstelling over gaan, met veel zelfrelativering en humor. Ik ga zingen, acteren en zelfs dansen. Dat laatste is helemaal nieuw voor mij. Wat vind je daarvan?”

Respect! Waarom dansen?

“Ik vind het sowieso belangrijk dat ik, naast het moederschap en het dingen maken, ook dingen blijf leren. Jezelf weer even in een onveilige situatie plaatsen, dat is ontzettend leuk. Daar groei je van. Toen ik mezelf toestond om te dromen zonder mezelf steeds terug te fluiten, realiseerde ik me: ik wil dansen op het podium. Goed, dansen dus. Maar wat voor een dans moest dat dan zijn? Ik heb altijd het gevoel dat ik net zo veel jongen als meisje in me heb en flamenco is voor mij bij uitstek de dansvorm waarin het mannelijke en vrouwelijke samenkomen. Dat geldt voor hiphop ook. Ik ben dus flamenco- en hiphopdanslessen gaan volgen en nu kan ik haast niet meer zonder dat dansen, bij wijze van spreken.”

Was dat je demonen onder ogen komen?

“Nee, dat deed ik vooral door mezelf kwetsbaar op te stellen. Want dat doe je, als je iets maakt. Dat is voor mij nog niet makkelijk. Mijn moeder vertelt altijd dat ze een beetje schrok van hoe krachtig ik ter wereld kwam. Het schijnt dat ik na mijn geboorte iedereen meteen recht aankeek. Mijn moeder bedoelde het positief, maar ik schaamde me altijd een beetje als ze deze anekdote vertelde. Dat is niet goed, dacht ik, het is helemaal niet vrouwelijk om zo krachtig te zijn, dat schrikt mensen af. En dan heette ik ook nog Hadewych, wat vrouwelijke strijder betekent! Ik wilde liever meer zoals Chantal Janzen zijn: sterk, maar altijd vriendelijk en zacht en meisjesachtig. Ik heb lang gedacht dat ik moest kiezen. Ben ik een sterk meisje? Nee, dat is onaantrekkelijk. Maar aan de andere kant: kwetsbaar is slap, dat wil ik óók niet.”

Ook hier dus weer: het een of het ander.

“Ja. Het veranderde pas toen ik dit jaar meedeed aan het programma Maestro. Als dirigent moet je de leiding nemen en krachtig zijn, dingen die voor mij een negatieve bijklank hadden. Maar toen ik het programma terugkeek, zag ik mezelf het orkest leiden op een manier die er heel vriendelijk en zelfs wel zacht uitzag. Dat was een enorme eyeopener: je kunt dus krachtig zijn, maar óók zacht! Je kwetsbaar opstellen kan heel sterk zijn. Ik heb de veertig moeten passeren om dat te ontdekken. Dat is het mooie aan ouder worden: ik waardeer nu zowel mijn kracht als mijn kwetsbaarheid. Ik ben een mens van uitersten, besef ik: zowel mannelijk als vrouwelijk, heel krachtig en heel klein, heel zeker en heel onzeker. Bij mij is het nooit iets in het midden.”

MEER HADEWYCH

Je leest het hele interview in Libelle 36, vanaf donderdag 16 augustus in de winkel. Klik hier voor meer informatie over Minis Plus.

Wist je dat je Libelle.nl ook gewoon kunt blijven volgen vanaf je vakantieadres? Als je binnen de EU op vakantie gaat, valt dataroaming (meestal) binnen je bundel. Zo hoef je ons niet te missen vanaf de camping of je strandbedje!

Interview Liddie Austin. Beeld: Danique van Kesteren

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden