null Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Horeca gooit uit protest de terrassen open, en doet dat op déze datum

Verschillende horecagelegenheden zijn van plan de terrassen op 2 maart weer te openen. Tegen de regels van de huidige lockdown in: het is een protest vanuit caféhouders en restauranteigenaren, die het verbod hierop niet langer trekken.

Een actiegroep die lid is van de Koninklijke Horeca Nederland (KHN), roept alle horeca in Nederland om op 2 maart klanten op hun terrassen te verwelkomen. "Er móet iets gebeuren."

De maat is vol voor horeca

Onder de actiegroep vallen 65 rebellerende afdelingen van de KHN. Deze horecavereniging pleit al maanden met een routekaart voor een verantwoorde heropening van cafés en restaurants. Tot nu toe dus zonder groen licht van de overheid. De maat is vol, de KHN sleept de Staat voor de rechter. En sommige leden gaan dus nog een stapje verder door de terrassen open te gooien. Vooral veel Brabantse horecabazen doen mee. "Wij weten zeker dat we veilig en verantwoord onze zaak kunnen openen. Om te beginnen buiten met de terrassen", zo laat actiewoordvoerder Johan de Vos weten aan Omroep Brabant.

'Winkels open is horeca open'

Dat winkels vanaf 3 maart wél flinke versoepelingen krijgen, schiet horeca in het verkeerde keelgat. "Bij ons kwamen mensen al op afspraak, zijn er al looproutes en is er triage vooraf", vertelt De Vos. "Er is dus geen enkele gegronde reden dat de winkels wel weer ruimte krijgen en de horeca niet. Winkels open is horeca open en hiermee nemen we zelf de eerste stap."

Boete riskeren

Hoeveel horecazaken precies meedoen aan de actie, is nog niet bekend. Maar met 65 afdelingen van de KHN die meedoen, zullen dit er wellicht aardig wat zijn. Ook is nog niet duidelijk hoe er wordt opgetreden tegen cafés en restaurants die op 2 maart de terrassen opengooien - en klanten die op de terrassen neerstrijken. Er hangt zaken die tegen de coronamaatregelen ingaan in elk geval wel een boete boven het hoofd.

'Ondernemers gaan geestelijk kapot'

De Vos benadrukt ook de psychologische impact van de lange sluiting op ondernemers. "Ook door de beelden van massa’s Nederlanders samen op het ijs en van overvolle parken. De terrassen hadden vol kunnen zitten, maar de horeca mag geen mensen ontvangen. Dat maakt ondernemers geestelijk kapot."

Iedere dag de best gelezen berichten van Libelle in je mailbox? Meld je aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Omroep Brabant, Koninklijke Horeca Nederland. Beeld: Getty Images.

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden