null Beeld

In 5 makkelijke stappen naar een gezonder en leuker leven

Met deze 5 simpele stappen hebben we vliegensvlug een nóg gezonder en leuker leven.

Dat is een stuk beter dan al die zware goede voornemens waar we ons toch nooit langer dan een week of 2 aan houden.

Gewoon doen, dus!

1. Minder eten

Meer genieten is dé manier om minder te eten. Uit onderzoek blijkt dat wanneer je je het zintuiglijke genot van het eten van een zoete traktatie voorstelt, je al een minder grote portie at van iets lekkers en je je al sneller voldaan voelt. Mindful eten dus: minder, maar wel meer genieten. Hoe je dit aanpakt? Focus op de zintuigelijke sensaties die net voor het eten van iets lekkers komen. Stel je bijvoorbeeld het breken van een knapperig korstje van een brownie voor, de zoete geur en de smaak van chocolade. Eet daarnaast zonder afleiding, dus zonder televisie of telefoon. Sla ook geen maaltijden over en eet genoeg porties op een dag om een hongergevoel te voorkomen.

2. Meer bewegen

En nee, dan bedoelen we niet meteen dat je elke dag naar de sportschool moet. Volgens de Amerikaanse onderzoeker Levine is het, zowel voor de gezondheid als voor gewicht en conditie, minstens zo belangrijk om gedurende de dag meer op te staan en te bewegen. Het gaat er vooral om om een einde te maken aan de zitcultuur. Een paar keer opdrukken tegen het aanrecht terwijl de waterkoker aanstaat, bijvoorbeeld.

3. Minder telefoon

Een van de grootste oorzaken van een voortdurend gevoel van 'het druk hebben' zijn social media en de daarbij behorende smartphone. We zijn de hele dag - bewust of iets meer onbewust - bezig met allemaal meldingen die binnenstromen. Maar het kan anders. Leg bijvoorbeeld je mobiel weg tijdens andere bezigheden of zet pushberichten voor social media en je mail uit. Neem 1 moment op de dag om alle social media te bekijken.

4. Minder suiker

Als je minder suiker binnenkrijgt, heb je minder energiedips. Maar je hoeft niet alles in 1 keer om te gooien. Dus bouw het rustig af door bijvoorbeeld suiker te vervangen door ahornsiroop. Of eet meer pure chocolade: dat geeft je lijf ook een boost aan gezonde stoffen en is hartstikke lekker.

5. Meer me-time

Het is goed om zo af en toe afstand te nemen van de dagelijkse beslommeringen. Probeer daarom in je dagelijks leven meer momenten voor jezelf in te plannen om zo ongemerkt meer rust en ruimte te ervaren. Dit kun je zo doen:

  • Plan 1 keer per week een moment (ochtend, middag of een hele dag) voor jezelf en doe dan wat nodig is voor jou om op te laden. Dat kan van alles zijn: een beetje rommelen in huis, afspreken met vriendinnen of sporten. Als je er maar energie van krijgt.
  • Probeer elke ochtend bewust op te staan. Doe wat yogaoefeningen of mediteer. Stem even af: hoe voel ik me? Wat is mijn doel van de dag?
  • Plan naast afspraken met anderen ook de afspraken met jezelf. Gewoon in je agenda schrijven, dus. Bijvoorbeeld: zaterdagochtend van 9 tot 12 uur: Hello, it's me.

Interview: Michèle Bevoort (bewerking: Tessa Heinhuis). Beeld: Arjaan Hamel

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden