null Beeld

In het seizoen: aardbeien

Gezond?

AnneVervoort

Dit zachtfruit is in de lente en zomer volop te krijgen en is dan opperzoet. Een schaaltje aardbeien is super gezond; de vitamine C houdt je weerstand op peil én het laat je huid en haar stralen. Daarnaast werkt vitamine C als een antioxidant. Ook zijn aardbeien een goede bron van foliumzuur.

Kopen & bewaren

undefined

Aardbeien zijn zacht en kwetsbaar. Je kneust ze snel en schimmel slaat snel toe. Koop daarom aardbeien daarom zo vers mogelijk en laat het bakje niet lang in de koelkast staan. Je kunt ze maximaal drie dagen bewaren. Liefst uitgespreid op een plat bord. Zijn ze net iets té rijp? Maak er dan lekkere jam van!
Aardbeienjam

250 g aardbeien

250 g geleisuiker

sap van ½ citroen

null Beeld

Hoe?

Maak de aardbeien voorzichtig schoon en snijd ze doormidden. Doe ze samen met de geleisuiker in een grote kom en laat het een nachtje in de koeling staan.

Doe de aardbeien met geleisuiker in een pan en breng het samen met het citroensap aan de kook. Laat de jam 5 minuutjes borrelen. Nog niet dik genoeg? Laat het dan nog even pruttelen.

Schenk de jam in schone potten en sluit af met een luchtdichte deksel. De aardbeienjam is 12 maanden te bewaren.


Meer aardbeienrecepten

Aardbeien-sorbetijs

Aardbeiensoep

Zomers nagerecht

Roomtompoezen met aardbeien

Aarbeiensalade

Aardbeientaart

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden