null Beeld

Janneke (41) viel 52 kilo af in een jaar: “Als motivatie maak ik elke maand een foto in ondergoed”

Hoe je gezond en blijvend gewicht verliest, daarover lopen de meningen uiteen. Janneke van den Berg (41) volgde haar eigen weg en rekende voorgoed af met haar overtollige kilo’s. Door gezond te eten en te sporten met een personal trainer ging ze in een jaar tijd van 116 naar 64 kilo .

“Mensen die me een jaar niet hebben gezien, lopen me zo voorbij op straat. Ik moet zelf ook nog steeds wennen aan de vrouw in de spiegel. Ben ík dat? In ruim een jaar tijd ben ik tweeënvijftig kilo afgevallen. Vlak voor mijn veertigste verjaardag ging de knop om, opeens was ik er écht klaar mee. Dit kan zo niet langer, dacht ik. Is dit het voorbeeld dat ik mijn kinderen wil geven?

Personal trainer

Ik ben nooit dun geweest, maar na mijn zwangerschappen ging het mis. Elk jaar bleven er wat kilo’s plakken. Ik probeerde van alles - Weight Watchers, komkommerpillen, intermittent fasting - maar aan het eind van de rit was ik steevast zwaarder dan ervoor. Vorig jaar tipte iemand me over een nieuwe sportschool met personal training, een dorp verderop.

Ik vond het doodeng, maar uiteindelijk heb ik me aangemeld. Het klikte meteen met mijn personal trainer, Rick. Hij dwong me kritisch naar mezelf te kijken. Op welke momenten ging ik de mist in, waaróm at ik wat ik at? Vroeger greep ik naar de chocolade als ik me rot voelde, nu is wandelen een manier om mijn hoofd leeg te maken. In plaats van een hele reep, neem ik nu een stukje.

'Help!'

Rick motiveerde me drie keer per week te gaan sporten, ik zet tienduizend stappen per dag en eet verder gewoon gezond met mijn gezin mee. Als extra motivatie maak ik elke maand een foto in ondergoed. Confronterend, maar een enorme stok achter de deur. De kilo’s vlogen eraf én blijven eraf. Als ik t0ch een snack attack heb, app ik Rick: ‘Help!’ Dan loodst hij me erdoorheen. Vroeger knipte ik uit schaamte de kledingmaten uit mijn kleding, nu duik ik met plezier een pashokje in. Met kerst maakten we na jaren weer eens een familiefoto voor de kerstboom. Ik heb me lang verstopt, maar ik bén er weer.”

Volhouden doe je zo: 3 tips van diëtist Wendy Walrabenstein

1. Skip tussendoortjes

“Eet drie maaltijden per dag die goed verzadigen en stop met tussendoortjes. Goede maaltijden zijn rijk aan gezonde voedingsstoffen en veel vezels. Denk aan groenten, fruit, volkorenproducten en peulvruchten. Die zorgen voor energie en voorkomen pieken in de bloedsuikerspiegel, de bekende suikerdips.”

2. Wees lief voor jezelf

“Onderzoek toont aan dat zelfcompassie kan voorkomen dat je losgaat met ongezonde snacks. Bedenk van welke pleziertjes u écht blij wordt, dat stuk appeltaart bijvoorbeeld. Geniet van zo’n traktatie en voel u vooral niet schuldig.”

3. Verleg de aandacht

“Het brandend verlangen naar iets lekkers wordt in de verslavingszorg the urge genoemd. Een kwelling, maar het goede nieuws is: die gaat over. Net als een golf op zee ook weer verdwijnt. De truc is er overheen te surfen. Probeer op zo’n moment bewust te zijn van het verlangen. Observeer het en verleg dan de aandacht: ga een blokje om of pak een boek.”

Meer dieettips van Wendy? Bekijk haar video’s op libelletv.nl.

Tekst: Rosa Dammers en Elle Smolders. Fotografie: Petronellanitta

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden