null Beeld

Je huid beschermen tegen de zon? Daarbij kan déze voeding helpen

Zonnebrandcrème is in de zomer onmisbaar om verbranding en dus beschadiging van je huid te voorkomen. Maar wist je dat je je huid ook op andere manieren kunt voorbereiden op de zon?

Isa Schill

Er zijn een aantal voedingsmiddelen je huid helpen te beschermen tegen zonnestralen. Wij weten wat er vanavond op het menu staat! Let wel op: onderstaande voedingsmiddelen eten kan natuurlijk nooit een goede zonnebrandcrème vervangen.

Kersen

undefined

Deze fruitsoort bevat een hoog gehalte aan melatonine en antioxidanten welke de schade van UV-straling helpt voorkomen én herstellen.
Paddenstoelen

Ook al is het een schimmel; je lichaam heeft behoorlijk baat bij de stof selenium, die in paddenstoelen in ruime mate aanwezig is. Deze stof heeft het lichaam nodig om antioxidanten aan te maken en deze zijn weer nodig om de huid van zonneschade door vrije radicalen te herstellen.

Groene thee

Nóg een gezondheidsvoordeel van deze thee: het bevat stoffen die een ontstekingsremmende werking hebben en groene thee neutraliseert vrije radicalen.

Granaatappel

Deze fruitsoort is lekker fris in de zomer en bestrijdt verbranding door UVB-stralen. Voeg een handje granaatappelpitten toe aan een kan met water voor een lekker verfrissend drankje tijdens het zonnen.

Vette vis

Vis bevat veel goede omega-3-vetzuren, selenium en proteïnen die allemaal noodzakelijk zijn om de huid te helpen herstellen van zonneschade. Vooral sardientjes en makreel zijn rijk aan deze stoffen.

Rode wijn

Hallelujah! Wijn bevat polyfenolen; krachtige antioxidanten. En één glas rode wijn per dag is goed voor het hart. Kies wel voor de juiste druiven: Cabernet Sauvignon, Pinot Noir of Merlot bevatten die. Proost!

Groene groenten

Broccoli, andijvie, spinazie en boerenkool zijn rijk aan luteïne; een stof die ook verwerkt wordt in 'zonvoorbereidende' supplementen. Deze stof helpt de huid te beschermen tegen zonneschade. Probeer deze andijviesalade eens; lekker met een steak van de barbecue.

Rode groenten

Tomaten, pepers, papaya en wortelen bevatten lycopeen, een krachtige antioxidant die vrije radicalen onschadelijk maakt. Hierboven las je al waarom dat belangrijk is.

Donkere chocolade

Nog een win-win. Chocolade, en vooral de heel pure variant, is rijk aan flavonoïden welke UV-schade door zonlicht tegen helpt houden. Maar het is natuurlijk niet heel handig om een reep mee naar het strand te nemen. Eet daarom voordat je gaat zonnen een stukje chocolade. Of twee. Of drie.

Toch verbrand?

Gebruik aftersun om je huid te verzachten, kalmeren en herstellen. Ook van binnenuit kan je huid wel wat extra hulp gebruiken. Drink komkommersap en/of aloë vera-sap. Ook het eten van watermeloen is gezond (en lekker).

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: HLN.be. Beeld: iStock.

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden