Libelle samen met Rijksoverheid Beeld
Libelle samen met Rijksoverheid

Libelle samen met

Laat je niet online oplichten: dít zijn de meest voorkomende trucs en zo herken je ze

Criminelen vertonen hun kunsten ook online. De trucs die ze uithalen zijn slim en doorzie je soms niet direct. Zo herken je de meest voorkomende trucs.

Onze commerciële redactie

Libelle in samenwerking met het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

  • WhatsAppfraude Gezellig een appje van je dochter: “Hoe gaat het, mam?” Ze heeft een nieuw mobiel nummer, maar nog steeds dezelfde profielfoto en, heel vervelend, ze zit in acute geldnood. Of je nu geld kunt overmaken? Op het rekeningnummer van iemand anders graag, want ze kan ook even niet bij haar eigen rekening. En anders stuurt ze wel een betaalverzoek, een Tikkie. Dank vast! Als dit je overkomt, een verzoek om geld en wel zo snel mogelijk, dan heb je te maken met een van de meest voorkomende vormen van online oplichting: WhatsAppfraude, ook wel hulpvraagfraude genoemd. Maak nooit geld over, tot je je dochter telefonisch hebt gesproken of hebt gezien. Doe anders direct aangifte bij de politie.
null Beeld
  • Webwinkelfraude Je ziet een mooie online aanbieding en met een paar klikken heb je ’m besteld. Maar vervolgens komt je nieuwe hometrainer of outfit nooit aan. Webwinkelfraude, trap er niet in. Kijk altijd of de websitenaam klopt, het is niet Salando.nl, maar Zalando.nl, of je contactgegevens kunt vinden en er een keurmerk zoals ‘thuiswinkel waarborg‘ wordt genoemd.
Keurmerk thuiswinkel waarborg Beeld
Keurmerk thuiswinkel waarborg

Als iets te mooi is om waar te zijn, is dat het meestal ook

  • Helpdeskfraude Er belt iemand van de helpdesk van Microsoft. Slecht nieuws: je computer is gehackt. Maar dat lossen ze meteen voor je op als je bepaalde software installeert. Moet je natuurlijk wel voor betalen. En voor je het weet is er geld van je bankrekening verdwenen dat je nooit meer terugziet. Helpdeskfraude overkomt duizenden mensen per jaar. Word je gebeld door een helpdesk, meestal zogenaamd van een groot bedrijf als Google, Ziggo of een bank, beëindig dan meteen het gesprek, een helpdesk belt jou namelijk nooit zelf.

Betalen of inloggen via een QR-code? Check altijd de url waar deze je heen stuurt

  • Phishing Cybercriminelen gebruiken linkjes vaak om een virus te installeren of om je naar een nepsite te leiden waar je je inloggegevens moet invullen. Die krijgen ze zo dus in handen en dat kan je veel geld kosten. Dit heet phishing – ze ‘hengelen’ naar informatie. Als je een bericht met een link of bijlage krijgt, bekijk dan goed wie de afzender is. Ken je die persoon of dat bedrijf? Zie je rare tekens of woorden in de link? Op checkjelinkje.nl check je heel eenvoudig of een link of betaalverzoek veilig is. Bedenk dat een bank je nooit zal vragen om via een link in te loggen: dat doe je alleen via de beveiligde omgeving van het internetbankieren. En als in het bericht wordt gevraagd om – via de link – snel geld over te maken, weet je sowieso dat het fout zit.

Wil je meer info over online oplichting en hoe je daartegen te beschermen? Kijk op veiliginternetten.nl

null Beeld

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden