null Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Last van je darmen? Met deze tips herstel je je darmflora

Gezonde darmen zijn van groot belang. Je darmen worden niet voor niets je tweede hersenen genoemd. Toch kampen velen met darmklachten, veroorzaakt door stress of onjuiste voeding. Met deze tips herstel je je darmflora.

Een leven zonder darmklachten? Het kán.

Goede bacteriën

We hebben in onze darmen biljoenen bacteriën. In je darmen leven zowel ‘goede’ als ‘slechte’ bacteriën. De goede bacteriën zorgen onder andere voor een sterk immuunsysteem en het verteren van je voeding. Ze zorgen ervoor dat de voedingsstoffen die je eet goed worden opgenomen in je lichaam. En voor de aanmaak van allerlei essentiële vitamines, zoals vitamine B1, B6, B12, foliumzuur, biotine en vitamine K.

Slechte bacteriën

Deze gezonde bacteriën in je darmen zorgen ervoor dat de slechte bacteriën, in de vorm van schimmels, en klachten zoals diarree of kramp, wegblijven. Dit komt omdat ze helpen de zuurgraad juist te houden, zodat de slechte bacteriën geen kans krijgen om te groeien. Andere boosdoeners voor een verstoorde zuurgraad zijn onder andere antibiotica, infecties of stress.

Heb je klachten en is de balans in je darmen ver te zoeken? Met deze 5 tips herstel je je darmflora op natuurlijke wijze.

Vezels

Voldoende vezels eten is belangrijk voor gezonde darmen. Vooral de vezels in groenten en fruit dragen hieraan bij. Tijdens het verteren ervan ontstaat namelijk een fermentatieproces in je darmen, waarmee de juiste zuurtegraad wordt gecreëerd. Hier gedijen goede bacteriën goed op, waardoor de ongezonde variant op afstand wordt gehouden.

Kruiden en specerijen

Ook het eten van veel kruiden en specerijen kan helpen om je darmflora te herstellen. Dit komt omdat er veel gezonde bacteriën leven óp de kruiden. Ook bevatten veel kruiden een grote hoeveelheid antioxidanten, die je lichaam beschermen tegen vrije radicalen van buitenaf.

Gefermenteerde producten

Het eten van gefermenteerde producten kan goed helpen om je darmflora te herstellen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld kefir, tofu of tempeh. Maar ook bekendere producten zoals karnemelk, yoghurt en sommige groentesappen zijn een grote bron van gefermenteerde stoffen.

Vermijd suiker

Helaas is het eten van suikerrijke producten uit den boze wanneer je je darmflora probeert te herstellen. Dit komt omdat suiker slechte bacteriën en suikers voedt, waardoor de balans in je darmen alleen maar meer in de war kan raken. Vervang die chocoladekoekjes dus liever door dadels of fruit wanneer je zin hebt in zoet, en probeer frisdranken te laten staan.

Vermijd stress

Het is gemakkelijker gezegd dan gedaan, maar probeer stress zoveel mogelijk uit je leven te bannen. Gezonde voeding doet veel, maar met een te stressvol leven zal je darmflora van slag blijven. Langdurige stress heeft namelijk bewezen impact op de gezondheid van je darmen. Probeer dus te zoeken naar een manier om je stress te verlagen, zoals wandelen, lezen of bijvoorbeeld het doen van yoga.

Heb je wat energie nodig, maar heb je geen zin in de kick van cafeïne? Probeer dan eens een kopje matcha-thee te drinken in plaats van koffie. Er zitten namelijk tal van gezondheidsvoordelen aan!

Bron: Avogel, Goedgevoel.be, Gezondnu.

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden