Doctor nutritionist holding a sugar donut and a green apple on a yellow background. The concept of diet comparison. Free place Beeld Getty Images
Doctor nutritionist holding a sugar donut and a green apple on a yellow background. The concept of diet comparison. Free placeBeeld Getty Images

zoetekauw

Libelle legt uit: dít is het verschil tussen toegevoegde suikers en natuurlijke suikers

Dat suiker niet al te best is voor je gezondheid, weten we inmiddels wel. Dus in plaats van een schepje suiker doen we honing in de thee en in plaats van suikerstroop schenken we ahornsiroop over onze pannenkoeken. Maar verschillen die natuurlijke suikers eigenlijk wel van de gewone, witte toegevoegde suikers in bijvoorbeeld koekjes of ijs?

Mirna WiggersGetty Images

Om dit goed uit te leggen is het belangrijk om te weten waaruit suiker bestaat. Glucose en fructose zijn in wisselende samenstellingen de basis van suiker, of dit nou toegevoegde suiker of van nature aanwezige suiker is. Zo bevat fruit veel fructose, ook wel fruitsuikers genoemd, en wordt uit suikerriet en suikerbiet vooral glucose gewonnen.

Eigenlijk geen verschil

Je voelt het misschien al aankomen: gezien er geen verschil in de bestanddelen van de twee soorten suiker zit, is er eigenlijk ook geen wezenlijk verschil voor je gezondheid tussen het eten van toegevoegde suikers of natuurlijke suikers. Je lichaam ziet fructose als fructose en glucose als glucose, ongeacht uit wat voor voedingsmiddel het komt. Of het nou van nature aanwezig is, zoals in een appel, of toegevoegd, zoals suiker in de thee: je lichaam denkt alleen maar ‘suiker is suiker’.

Wél verschil in verdere voedingswaarde

Dat betekent echter níet dat het niet uitmaakt op welke manier je die suiker binnenkrijgt. Want toegevoegde suikers, ook wel geraffineerde suikers genoemd, zijn dusdanig verwerkt dat het ‘lege’ calorieën zijn met een zoete smaak. Dat wil zeggen dat geraffineerde suiker geen andere voedingswaarde heeft dan suiker: je lichaam heeft daar niet zoveel aan.

Liever fruit dan taart

Als je suiker binnenkrijgt omdat dat in een voedingsmiddel zit dat in de basis wel gezond is, zoals een appel of een banaan, dan heb je in ieder geval de aanvullende voordelen van dat voedingsmiddel. Denk daarbij aan het binnenkrijgen van vezels, vitaminen en mineralen. Eigenlijk is het ook wel logisch: bijna iedereen kan bedenken dat een chocoladereep minder toevoegt aan je gezondheid dan een stuk fruit.

Toetje

In termen van suiker bestaat er dus eigenlijk niet zoiets als ‘gezonde suiker’ en ‘ongezonde suiker’, maar hóe je het binnenkrijgt kan wel veel verschil maken. Daarom is bijvoorbeeld een toetje gezoet met honing wel beter voor je dan een toetje gezoet met gewone tafelsuiker, maar dat komt door de aanvullende voordelen van honing. Niet door het type suiker dat erin zit. Good to know!

Bron: De Hippe Vegetariër, Boxbites, Vandemoortele.

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden