null Beeld

Libelle Legt Uit: is fruitsap drinken net zo gezond als fruit eten?

We weten allemaal dat we elke dag 2 stuks fruit moeten eten. Maar soms is het gewoon lekker makkelijk om een fruitsapje te nemen, want dat is toch net zo gezond? We leggen uit hoe het zit.

Kim van Weering

Volgens voedingswetenschapper Trudy Voortman moet het gezonde imago van vruchtensappen (dus pure vruchtensappen en smoothies uit de supermarkt) veranderen, laat ze aan NU.nl weten. Een sapje is namelijk gewoon een suikerhoudende drank, waar veel voedingsstoffen niet meer inzitten.

Te veel suiker

"We worden geadviseerd om 2 stuks fruit per dag te eten. Meer fruit is niet per se beter. Neem een flesje jus d'orange: daar zitten 4 of 5 sinaasappels in. Dat is bij elkaar zo'n 10 suikerklontjes", vervolgt Trudy. Ongemerkt krijg je met zo'n sapje dus veel meer suikers binnen dan de bedoeling is. Ook drink je al gauw te veel sap, omdat zo'n drankje minder verzadigt dan wanneer je een een paar stuks fruit eet.

Alleen los fruit telt

Volgens het Voedingscentrum telt alleen los fruit mee voor je dagelijkse fruitinname. Ook adviseren ze dat je fruit niet moet vervangen door sap. Want het is niet bewezen dat sap of geblenderd fruit drinken dezelfde gezondheidseffecten heeft als het eten van los fruit. Vruchtensap is een suikerhoudende drank en die moeten we zo min mogelijk drinken.

Dag vezels

"Als je dan toch moet kiezen tussen een uitgeperst sapje en een smoothie, kun je het beste voor een smoothie gaan", zegt onze eigen voedingsdeskundige Wendy Walrabenstein. "Het grote nadeel van sappen is dat je bij het uitpersen heel veel vezels verliest. Gebruik in je smoothie hele verse of ingevroren producten, want deze bevatten de meeste voedingsstoffen."

Combineren

Moeten we sappen en smoothies nu massaal in de ban doen? Nee hoor, je kunt ze gewoon blijven drinken. Wel is het belangrijk om niet te veel fruit in je drankje te gooien. "Combineer het fruit ook met groentes, zodat je geen enorme suikerpiek krijgt", legt Wendy uit. "Smoothies zijn perfect om toch wat fruit en groente binnen te krijgen, maar voor een meer verzadigd gevoel kun je echt beter los groente of fruit eten."

Ben je nog op zoek naar een blender voor de lekkerste smoothies?

Over Wendy

null Beeld

Wendy Walrabenstein is diëtist/voedingsdeskundige en auteur van Food Body Mind. Dit boek helpt jou een eigen plan te maken voor een gezond & lekker leven. Wil jij fysiek én mentaal gezond zijn en blijven? Bestel dan hier het boek. Lees ook haar blog.

Iedere dag de best gelezen berichten van Libelle in je mailbox? Meld je aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Wendy Walrabenstein, NU.nl. Beeld: iStock

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden