null Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Libelle Legt Uit: waarom we juist nu massaal miso moeten eten

Het is momenteel belangrijker dan ooit om gezond te eten en je immuunsysteem een boost te geven. Dit kun je onder andere doen door miso te eten, een Japanse smaakmaker met veel gezondheidsvoordelen.

Miso komt oorspronkelijk uit Japan en is gemaakt van gefermenteerde sojabonen. Het wordt vaak toegevoegd als smaakmaker aan gerechten of er wordt soep van gemaakt. Miso wordt verkocht in (Aziatische) supermarkten als een pasta in een zakje of bakje en is zwart tot lichtbruin van kleur. De smaak is vrij zout en wordt daarom vaak aangeraden als vervanger van zout voor mensen die last hebben van een hoge bloeddruk.

Vitamines en mineralen

Miso is proteïnerijk en bevat veel vitaminen en mineralen. Het is dus niet gek dat het een vast onderdeel was in het menu van samoerais (Japanse krijgers van de 12e tot de 19e eeuw). Verder zit er in miso ijzer, calcium, kalium, vitamine B, proteïnen, omega 3 en onverzadigde vetten. Sojabonen bestaan voor 20 procent uit plantaardige olie waardoor het goed is voor je hart én het houdt je cholesterol onder controle. Het is ook een prima manier voor vegetariërs en veganisten om natuurlijke proteïne binnen te krijgen.

Spijsvertering

Verder helpt miso bij je spijsvertering. Doordat de sojabonen worden gefermenteerd, ontstaan er goede darmbacteriën en meer vitamines en mineralen. Dit zorgt ervoor dat je minder snel last hebt van een opgeblazen gevoel en winderigheid. Gefermenteerde soja haalt daarnaast het beste uit de sojaboon naar boven en zet de slechte stoffen om. Zo zitten er in gefermenteerde soja geen eiwitremmers en het stofje fytinezuur. Door te veel fytinezuur binnen te krijgen, neemt je lichaam mineralen in mindere mate op. Andere gefermenteerde vormen van soja zijn sojasaus, tempeh, tamari en natto.

Koken met miso

Wat kun je maken met miso? Met dit recept maak je bijvoorbeeld een heerlijke miso-bouillon. Verder kun je het op brood smeren in combinatie met kaas of pindakaas. Mix het door groente- of rijstmaaltijden, smeer het op een toastje of mix een theelepeltje door de guacamole.

Lekker én gezond: quinoa-sushi met avocado en komkommer:

Heb je de nieuwste Libelle Lekker al?

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Libelle be, Mens en gezondheid. Beeld: iStock

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden