null Beeld

Libelle legt uit: wat is gezonder, koemelk of sojamelk?

Sojamelk: ooit lag het enkel in het boodschappenmandje van veganisten en mensen die allergisch zijn voor lactose, maar sinds het bekende rijmpje ‘melk is goed voor elk’ werd vervangen door ‘zuivel is de duivel’ bestellen we steeds vaker een cappuccino met sojamelk. Tijd voor duidelijkheid.

We vragen het aan Roy van der Ploeg van het Voedingscentrum en aan voedingswetenschapper Liesbeth Smit, schrijfster van het boek Eet als een expert. Liesbeth: “Wat gezonder is? Die vraag is moeilijk te beantwoorden, want er is nooit een vergelijkende studie gedaan tussen mensen die enkel sojamelk of enkel koemelk drinken.”

Darmkanker

Maar wat is er dan wél onderzocht? “Wat we weten is dat het drinken van koemelk is geassocieerd met een lager risico op darmkanker”, vertelt Liesbeth. Dat bevestigt ook Roy van het Voedingscentrum: “Daarnaast hangt het eten van yoghurt (van koemelk, red.) samen met een lager risico op diabetes type 2”, voegt hij daar aan toe.

Bron van eiwitten

2-0 voor de koemelk. Maar sojamelk is gemaakt van peulvruchten, dat is toch ook heel gezond? Liesbeth: “Peulvruchten zijn inderdaad heel goed voor je gezondheid, maar die zitten niet in de sojamelk. Wel is sojamelk, net als koemelk, een bron van eiwitten. Er zit echter minder calcium en vitamine B2, B12, en D in, maar dat wordt vaak toegevoegd door de fabrikant.”

Caloriecheck

Nog even een caloriecheck: een glas magere melk bevat 35 calorieën, een glas halfvolle melk 69 calorieën en een glas (ongezoete) sojamelk 57 calorieën. Geen schokkende verschillen dus. “Let er bij sojamelk wel op dat je geen gezoete variant neemt, want daar zitten vaak toegevoegde suikers in”, waarschuwt Liesbeth. “Dat kan je terugvinden op de verpakking.”

Voorkeur

Kortom: als er aan de sojamelk calcium en vitamines (B2, B12 en D) zijn toegevoegd, is het drankje qua voedingsstoffen vrijwel hetzelfde. Toch gaat Roy van het Voedingscentrum voor koemelk: “Aan plantaardige eiwitdranken kunnen niet dezelfde gezondheidseffecten worden toegekend als aan melk(producten). Zuivel op basis van koemelk heeft daarom de voorkeur.” Voedingswetenschapper Liesbeth plaatst daarbij een kanttekening: “Het effect per glas is waarschijnlijk gering.”

Beeld: iStock

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden