null Beeld

Loop jezelf slank (en fit!)

VrouwOnline.nl

Zangeres Ellie Goulding is van plan om in 2014 een marathon te lopen. Wil je zelf beginnen met hardlopen, het weer oppakken of doe je het al? Lees deze motiverende tips en loop jezelf slank en fit.

Zangeres Ellie Goulding is van plan om in 2014 een marathon te lopen. Wil je zelf beginnen met hardlopen, het weer oppakken of doe je het al? Lees deze motiverende tips.

De 27-jarige Britse zangeres Ellie Goulding onthulde haar grootste nieuwjaarsvoornemen woensdag tegenover de cameras van BANG Showbiz. 'Ik ga komend jaar een marathon lopen. Wellicht ook een halve marathon voor het eind van het jaar. Ik ben een redelijk goede hardloopster.' Volgens Ellie heeft hardlopen een ‘positieve invloed’ op haar leven en helpt het haar haar emoties in bedwang te houden.

'Ik ben dol op rennen', vervolgt ze. 'Ik train door iedere morgen belachelijk vroeg op te staan en dan laat ik mijn voeten spreken. Het is een fysieke bezigheid en heeft niets met emoties te maken. Aangezien ik een bijzonder emotioneel persoon ben, is het een fijne manier om mijn hoofd even helemaal leeg te maken.' Het wordt hoe dan ook een druk jaar voor de Britse blondine. Naast haar marathonplannen, heeft ze voor komend jaar ook een wereldtournee en een nieuw album gepland. Dus trainen met het nummer Burn van Ellie op je MP3 is geen gek idee.

Hoe te beginnen?

Een goede basisuitrusting is essentieel en dan vooral goede schoenen. Ze moeten steun geven, zorgen voor een goede voetafwikkeling en voldoende demping geven. Veel sportzaken maken met een camera eerst een loopanalyse zodat ze de voor jou perfecte schoen kunnen selecteren. Een warming-up is belangrijk om blessures te voorkomen en het stimuleert meteen de bloedsomloop. Neem daar ongeveer tien minuten voor en begin bijvoorbeeld met rustig wandelen of hardlopen. Doe dan wat oefeningen zoals huppelen en zwaaien met de armen zodat de spieren soepel worden. Als de spieren zijn opgewarmd, kun je nog wat rekoefeningen doen. En begin rustig aan, via een hardloopschema.

Motivatie

Op het internet zijn er diverse websites die hardloopschema’s aanbieden. Zo kun je zelf kiezen wat voor jou het beste werkt. Ook zijn er verschillende apps (ook gratis) die je helpen een trainingsschema op te bouwen. Ook kun je via Start to Run trainen met de Belgische Evy Gruyaert op je MP3, je kunt de inspirerende podcast downloaden en Evy traint met je van 0 naar 5 kilometer of van 5 naar 10 kilometer. Met motiverende muziek per sessie en tussendoor tips van Evy. Aanrader!

Onze favoriete apps

1. Nike Running

2. Runkeeper

3. Runtastic

Slank door lopen?

Beweging moet leuk zijn, doe het niet omdat het moet, maar omdat je het wilt en omdat het je goed doet. Loop om jezelf een plezier te doen. En ja, dan ga je afvallen. Uit onderzoek van ASICS blijkt dat 54% van de hardlopende Europeanen hardloopt om af te vallen. Britten hopen 4,7 kg af te vallen en Nederlanders zelfs 9,5 kg. Wil je ook afvallen door hardlopen, zorg er dan voor dat je tempo niet te hoog ligt. Bij een hoog tempo werk je aan je conditie en uithoudingsvermogen, maar het meeste vet zal je verbranden bij een tempo waarbij je nog kunt praten. Zo kun je het ook langer volhouden waardoor je alleen maar meer gaat verbranden.

Tot slot

Bouw je hardloopsessie rustig af. Een cool down is belangrijk om spierpijn te voorkomen en je lichaamstemperatuur weer te laten zakken. Bovendien worden afvalstoffen beter afgevoerd. Ga rustig uitlopen en sluit af met rek- en strekoefeningen. Geef je lichaam voldoende rust tussen het hardlopen door en begin bijvoorbeeld met 2 tot 3 keer per week twintig minuten afwisselend wandelen en hardlopen. Enne... regelmaat is resultaat.

Voor op je MP3?

Bron Ellie Goulding: BuzzE

Eerder verschenen op VrouwOnline

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden